Arama

Mimari eserlerin dayanıklılığını ve aydınlığını sağlayan tonozlar

Mimaride tonoz olarak adlandırılan yapı, tavan oluşturulan; tuğla ya da taş bloklar kullanılarak yapılan ve büyük alanların üzerini çatıyla kapatmayı mümkün kılan taş kemerlerdir. İlk kez Romalılar tarafından kullanılan bu yapılar, Müslümanların elinde mükemmel forma ulaşmış; İslam coğrafyalarındaki eserlerin yanı sıra Avrupa'daki eserlerin inşasında da kullanılmıştır. Günümüze ulaşan en mükemmel örnekleri ise İspanya'da Kurtuba Camii'nde ve Granada'daki Elhamra Sarayı'nda bulunur.

  • 8
  • 13
TONOZLAR ESERLERE ETKİLEYİCİ BİR ÜSLUP KATIYORDU
TONOZLAR ESERLERE ETKİLEYİCİ BİR ÜSLUP KATIYORDU

Orta tonozda ağırlıklı olarak kullanılan kaburgaları birleştirmek amacıyla 9 adet kaburgalı kubbe kullanılan bu bina, polikrom at nalı ve üç dilimli kemerlerin de kullanılmasıyla oldukça etkileyici görünüme sahip bir eve dönüşmüştü. Benzer kaburgalı kubbelere çok sayıda İspanyol binasında, özellikle de Müstaribler tarafından inşa edilen yapılarda rastlanır.

Compostella olarak da bilinen St. Jacques'a giden hac yolu üzerine inşa edilen kiliselerde de görülen bu kaburgalar Kastilya'daki Almazan Kilisesi, Navarre'deki Torres del Rio, Pireneler'deki Saint Croix d'Oloron ve Saint Blaise Hastanesi gibi yapıların kubbelerini süsler. Kaburgalara Segonia'daki Tapınak Kilisesi'nde ve Salamanca'daki 12. yüzyıla ait bir dini binada da rastlanmaktadır.

  • 9
  • 13
BAŞKA COĞRAFYALARA AKTARILMASINI SAĞLAYAN ETKEN
BAŞKA COĞRAFYALARA AKTARILMASINI SAĞLAYAN ETKEN

Bu barış ve hoşgörü döneminde sanat gelişmiştir. Bu kadar sakin olmayan başka dönemlerde, Bab-ı Merdum dâhil olmak üzere Toledo camilerinin ele geçirilmesi sayesinde Avrupalı sanatçılar ve mimarlar çok şey öğrenmiştir.

Özellikle İspanya Hristiyanlarının eline geçmesi sonrasında, bu şehirle yakın ilişkiler içerisinde olan Fransızlar şehirdeki mimariden fazlasıyla istifade etmiştir.

İslam uygarlığında mimarlık hakkında bilinmesi gereken gerçekler

  • 10
  • 13
SELÇUKLULARDA KULLANILAN BİR FORMDU
SELÇUKLULARDA KULLANILAN BİR FORMDU

10. yüzyılda İran'da geliştirilen bu fikir, 1038 ve 1327 yılları arasında İran ve Türkiye'de hüküm süren Selçuklular tarafından geniş bir alana yayıldı.

11. yüzyılın sonuna gelindiğinde, mukarnas İslam dünyası genelinde kullanılan bir mimari unsur haline gelmişti.

  • 11
  • 13
EN İYİ ÖRNEĞİ ELHAMRA SARAYI’NDA BULUNUR
EN İYİ ÖRNEĞİ ELHAMRA SARAYI’NDA BULUNUR

Abencerages Salonu'ndaki bu petek mukarnas, birbirine kenetlenmiş eşkenar dörtgen şekilli çok sayıda küçük tromptan oluşan sekiz uçlu yıldız şeklinde düzenlenmiş olup peteğe benzeyen hücreler şeklinde duvarlarda çıkıntı oluşturur. Bu mukarnaslar, müminlere cennette vaat edilen balı sembolize eder.

Ayrıca yıldızın her bir tarafı için iki tane olmak üzere toplam 16 pencereli olarak tasarlandığından içeriye muazzam miktarda ışık girer. Bütün unsurlar sayesinde Elhamra Sarayı'nda ona ulaşmak için çaba gösterenlere vaat edilen cennet ve onun sonsuzluğu ile ilgili bir vizyon yaratılmıştır.

  • 12
  • 13
ANADOLU-TÜRK MİMARİSİNDE ETKİLERİ NE OLDU?
ANADOLU-TÜRK MİMARİSİNDE ETKİLERİ NE OLDU?

Medrese, kervansaray ve türbelerde üst örtü bağlamında fazlaca bir değişim görülmezken köklü değişme temel ibadet yapıları olan camilerde ortaya çıkmaktadır.

Selçuklu ve Beylikler dönemleri boyunca enlemesine gelişen ibadet mekânlarında bölünmüş uzun hacimler tonozla örtülmüştür.

İslam uygarlığının 'altın çağı'na dair 15 ilginç bilgi

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN