Külliyelerin toplumsal işlevleri
Bir cami çevresinde oluşturulan külliyeler birçok yapıyı içerisinde bulunduran kompleks yapı topluluklarıdır. Osmanlı şehir gelişiminde önemli bir konuma sahip olan külliyelerin şehirleşmeye de oldukça katkısı bulunur. Bunun yanında sosyal ve ticari olarak da önem arz eden külliyelerin özelliklerini sizler için araştırdık.
Giriş Tarihi: 25.10.2022
13:58
Güncelleme Tarihi: 25.10.2022
21:31
🔶 Mengücekliler devrinden Divriği Ulu Camii, Dârüşşifâsı ve Türbesi ile (1288) ilk yapısı Dânişmendli devrine kadar inen Kayseri Kölük Camii, Medresesi ve Hamamı birer külliye programı içinde ele alınmış yapılardır.
🔶 Cami ve medresenin birleşmesi, Selçuklu döneminde Kayseri Hacı Kılıç (1249) ve Amasya Gök Medrese Camii i le devam eder. Kayseri'de Huand Hatun Külliyesi (1237-1238) cami, medrese, kümbet, hamam; Konya'da Sâhib Ata Külliyesi (1283) cami, türbe, hankah, sebil, hamam gibi yapılarıyla Selçuklu devrinden büyük kapsamlı külliyeler olarak dikkat çeker.
Fatih Darüşşifası'nın akıbeti
🔶 Selçuklu geleneğini devam ettirmekle birlikte yeni denemelerin de ele alındığı Beylikler döneminde külliye inşaatları devam eder. Beyşehir'de Eşrefoğlu Camii ve Külliyesi (1297-1300), Seydişehir'de Seyyid Hârun Külliyesi (1310-1320), Manisa'da İshak Çelebi Ulu Camii ve Külliyesi (1366-1378) bu dönem eserlerine örnek olarak verilebilir.
🔶 Osmanlı döneminde sayıları artarak devam eden külliyeler önceki örneklere göre daha çok sayıda yapıyı bünyesinde barındırır. Bânilerin oluşturduğu vakıflar sayesinde bu külliyeler uzun süre fonksiyonlarını aksatmadan sürdürür. Devletin iskan politikasıyla çeşitli yerlerin bu vakıflaşma yapılanması sayesinde canlandırılması sağlanır.
Mimari terimler sözlüğü
🔶 XIV. yüzyıl içinde İznik'te (1334) ve Bursa'da (1339-1340) Orhan Gazi külliyeleri, Bursa'da Hudâvendigâr Külliyesi (1385'ten önce), Mudurnu (1382), Bolu ve Bursa'da (1390-1395) Yıldırım Bayezid külliyeleri inşa edilir. Bursa Yeşilcami Külliyesi (1414-1424), Bursa (1424-1426) ve Edirne'de (1426) Murâdiye külliyeleri , yine Edirne'de Üç Şerefeli Cami ve Külliyesi ile (1437-1447) Ankara'da Karaca Bey Külliyesi (1440) XV. yüzyılın ilk yarısında yapılmış önemli külliyelerdir.
🔶 XVI. yüzyıl külliye yapımı için parlak bir dönem olur. XVI. yüzyıl ilk çeyreği içinde İstanbul'da inşa edilen Beyazıt (1501-1508) ve Yavuz Selim (1522) külliyeleri Mimar Sinan öncesinde inşa edilmiş önemli yapılardır.
Ayasofya bir Osmanlı külliyesidir
🔶 XVII. yüzyılda İstanbul'da külliye inşaatı bir önceki yüzyıl kadar parlak olmamakla birlikte XVI. yüzyılın sonlarında yapımına başlanan, fakat uzun zaman yarım kalan Yeni Cami Külliyesi (1597-1603, 1661-1664) bu yüzyılda tamamlanır. Yüzyılın başında ele alınan Sultan Ahmed Külliyesi (1609-1619) bu dönemde yapılan en büyük külliye olmuştur . Üsküdar'daki Çinili Cami Külliyesi (1640-1642) dışında diğer külliyeler medrese merkezli olup sur içinde inşa edilir.
🔶 XVIII. yüzyılda İstanbul'da Çorlulu Ali Paşa (1707-1709), Yeni Vâlide (1708-1710), Damad İbrâhim Paşa (1720), Üsküdar Ahmediye (1722),Ebûishak İsmâil Efendi (1725'ten önce), Hekimoğlu Ali Paşa (1734-1735), Seyyid Hasan Paşa (1735), Hacı Beşir Ağa (1744-1745), Nuruosmaniye (1748-1755), Lâleli (1760-1764), Ayazma (1760-1761), Sirkeci (1775-1789), Beylerbeyi (1777-1778) ve Emirgân'da (1781-1783) I . Abdülhamid , Mihrişah Sultan (1792-1795) ve Şah Sultan (1800) külliyeleri inşa edilir.
Merhametin kuş evleriyle vücut bulduğu 8 mimari yapı
🔶 Bu dönem Anadolu'da inşa edilen Hatay Karamurat'ta Sadrazam Moralı Hasan Paşa (vakfiye 1704), Aydın'da Nasuh Paşa (1708), Nevşehir'de Damad İbrâhim Paşa (1727-1728), Aydın'da Cihanoğlu (1756), Yozgat'ta Çapanoğlu (1779), Gülşehir'de Karavezir (1780) külliyeleri inşa edilmiştir. Anadolu dışında Halep'te Osman Paşa (1730-1739), Kahire'de Sultan I. Mahmud (1750), Şumnu'da Şerif Halil Paşa (XVIII. yüzyılın ortası) külliyeleri bu yüzyılın en iyi örnekleridir.
🔶 XIX. yüzyılda İstanbul'da Selimiye (1801-1805), Küçük Efendi (1825), Bâlâ Süleyman Ağa (1862-1863), Altunizade İsmâil Zühdü Paşa (1865-1866), Pertevniyal Vâlide Sultan (1870), Şeyh Zâfir (1887) külliyeleriyle İstanbul dışında Kütahya'da Molla Bey Külliyesi (1855) inşa edilir.
Adını seramiklerin renginden alan külliye