Picasso’nun tuvaline yansıyan bombardıman
81 yıl önce, İspanya İç Savaşı sırasında Guernica şehrine büyük bir bombardıman yapıldı. Gerçekleştirilen hava saldırıları, büyük çapta yıkıma ve pek çok sivilin ölümüne yol açtı. Halkının çektiği acılara kayıtsız kalamayan ünlü ressam Picasso, Guernica isimli tablosuna bu bombardımanın izlerini yansıttı ve tablo, 1939 yılında güvenlik amacıyla New York'a götürüldü. Picasso, İspanya halkı cumhuriyete yeniden kavuşmadan tablonun ülkesine dönmesini istemiyordu. Ünlü ressamın bu vasiyeti yerine getirildi ve bundan tam 37 yıl önce parlamenter monarşinin ilanı sonrası tablo, anavatanı olan İspanya'ya iade edildi.
Giriş Tarihi: 10.09.2018
11:51
Güncelleme Tarihi: 10.09.2018
12:23
YAYIMLANAN HABERLER ÖFKE UYANDIRDI
Guernica'daki yıkıma ilişkin ilk İngilizce haberler, saldırıdan iki gün sonra çıktı.
The Times için çalışan ve İspanyol İç Savaşı'na dair haberleri ülke içinden bildiren George Steer, Guernica'daki tüm olayları yazan ilk muhabir oldu. Steer'in haberi, olaydan sonra yapılmış bir röportaj havasındaydı ve olayda Almanların rolü olduğunu açıkça belirtiyordu.
Üzerinde Alman İmparatorluk Kartalı'nın (Adler ) bulunduğu üç bomba kasasının ortaya çıkarılması, İç Savaş karşısında Almanya'nın tarafsızlığının ve imzaladığı müdahil olmama antlaşmasının sahte olduğunu kanıtlıyordu. Önce New York Times'ta, sonra tüm dünya medyasında yeniden yayımlanan Steer'in raporu, öfke ve korku uyandırdı.
BOMBARDIMAN, PICASSO'NUN TUVALİNE YANSIDI
Guernica olayı kısa sürede, savaş sebebiyle sivillerin acı çekmesinin sembolü haline geldi. Dünyaca ünlü ressam Pablo Picasso, 1937'de Guernica isimli tabloyu, bu olaydan etkilenerek çizdi.
Paris'te sürgünde bulunan İspanyol Cumhuriyetçi Hükümeti, Paris Dünya Fuarı'nda sergilenmek üzere Picasso'ya bir tablo sipariş etmişti. Bu daveti kabul eden ressam, bombardıman gerçekleşene kadar, çizeceği resme ilişkin ilham bulamamıştı.
SAVAŞIN SİYAHLIĞI VE KÜLLERİN RENGİ
Kendi memleketi Malaga'dan yüzlerce kilometre uzaktaki Guernica'da yaşananları bir şekilde ifadeye kavuşturmalıydı. Bir şekilde anlatmalıydı savaşın yıkıcılığını, yaşanan katliamı, bombaların yaktığı ateşte yanan insanlığı.
Balzac'ın öyküsünün de geçtiği Rue de Grands Augustins 'de kiraladığı atölyede, 1937 yılının Mayıs ayında yapmıştı ölümü anlatan ölümsüz eserini. Beyazın yerine adım adım siyah ve gri tonları geçiyordu. Renksiz olacaktı Guernica. Çünkü solgun mavi ölmüştü. Geriye savaşın siyahlığı ve küllerin rengi kalmıştı.
CANSIZ RUHU RENKLERİYLE BETİMLEDİ
Guernica'nın bombardımanının etkisinde kalan Picasso, duygularını resme yansıttı ve 2 ay kadar kısa sürede tabloyu bitirdi. Guernica'yı, yaklaşık 3,5 metre yükseklik ve 7,8 metre genişlik ile dikkat çekici büyüklükte, tuval üzerine yağlı boya ile resmetti.
Picasso, sadece siyah, beyaz ve gri renkleri barındıran Guernica tablosunda, gazete fotoğraflarına benzer bir hava yakalamış ve savaşın sebep olduğu cansızlığı vermişti.
Tablo, 1937 Dünya Fuarı'ndaki Cumhuriyetçi İspanya pavyonunda sergilendi. İspanya'nın demokrasiye yeniden dönüşü sırasında bu tablo, Bask milliyetçiliğinin sembollerinden biri haline geldi.
EN BÜYÜK SAVAŞ KARŞITI RESİM
Günümüzde "en büyük savaş karşıtı resim" olarak kabul edilen Guernica tablosu, modern savaşın neden olduğu ıstırabın da bir simgesi. Picasso'nun başyapıtları arasında yer alan Guernica, en politik resim olarak da tarihe geçti.
Resmin sağ ucunda, açık bir kapıyla sonlanan siyah bir duvar bulunuyor. Ortada sırtında mızrak olan at, insaniyetin kaba kuvvet karşısında pes edişini sembolize ediyor.
Boğanın yanında belli belirsiz gözüken güvercin, barışı temsil ediyor; ancak olanlara ağlamaktan başka yapabileceği bir şey yok. Atın yanına düşmüş sürücünün kırılmış kılıcı, yenilgiyi sembolize ediyor.