Arama

Tarihte iz bırakan 10 ressam

Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesinde muhafaza edilen bir murakka içindeki, gül koklayan bağdaş kurmuş Fatih Sultan Mehmed portresinin hangi ressamımıza ait olduğunu biliyor musunuz? Sizler için, arkeolog, müzeci ve yazar kimliklerinin yanında ressamlığıyla da tarihte iz bırakmış 10 ressamımızı listeledik.

  • 13
  • 20
ŞEKER AHMED PAŞA (1841-1906)
ŞEKER AHMED PAŞA 1841-1906

Şeker Ahmed Paşa'nın yaptığı kendi portresi (İstanbul Resim ve Heykel Müzesi)

Türkiye'de ilk resim sergisini 1873'te Sultan Ahmed Sanat Mektebi'nde açan Şeker Ahmed Paşa, 1875'te Çemberlitaş'ta Dârülfünun binasında Sultan Abdülaziz'in desteğiyle yerli ve yabancı ressamların katıldığı ikinci sergisini düzenledi. Serginin büyük ilgi görmesi üzerine bir yıl sonra tekrarlandı. Bu sanat faaliyetlerinin ardından kolağası rütbesiyle Sultan Abdülaziz'in yaverliğine tayin edildi. Ayrıca Şehzâde Yûsuf İzzeddin'in hizmetinde bulundu. 1870-1875 yılları arasında padişahın emriyle Dolmabahçe Sarayı'nda resim koleksiyonunun oluşumunda danışmanlık yaptı. Yabancı ressamların tablolarını satın almakla görevlendirildi. Paris'teki sanat galerileriyle ilişki kurarak günümüzde bir kısmı İstanbul Resim ve Heykel Müzesi'nde bulunan Yvon, Boulanger, Chaplin, Harpignies, Daubigny, Gérôme gibi Fransız ressamların eserlerini saray resim koleksiyonuna kazandırdı.

  • 14
  • 20

Şeker Ahmed Paşa'nın yağlı boya bir natürmordu (İstanbul Resim ve Heykel Müzesi)

Saraydaki görevi II. Abdülhamid döneminde devam etti. 1878'de kāimmakam, 1880'de miralay, 1884'te mirlivâ, 1891'de ferik oldu. 1896 yılından ölümüne kadar kendisine yabancı misafirlerin teşrifatçılığı görevi verildi. Yıldız'daki fabrika için porselen üzerine resimler yaptı. Padişah adına yabancı devlet adamlarına ve elçilere verilecek hediyelerin seçimi ve saray sanat elçiliği görevini yürüttü. Bunun yanında Mercan'daki konağında bulunan atölyesinde natürmort ve peyzaj resimleri yaptı. 18 Mayıs 1906'da vefat eden Şeker Ahmed Paşa, Eyüp'te Sokullu Mehmed Paşa Türbesi yakınına defnedildi. Şeker Ahmed Paşa altmıştan fazla yerli ve yabancı nişan almıştır: Murassa' Osmânî, Birinci Mecîdî nişanları, altın ve gümüş imtiyaz, altın liyakat, sanayi, telhiye, Yunan muharebe madalyaları, kırk sekiz ecnebi nişanı. Bunların dördü murassa' olup otuz beşi birinci rütbeden, diğerleri çeşitli rütbelerdendir.

  • 15
  • 20
BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU (1911–1973)
BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU 1911–1973

Türk ressam ve şair

Bedri Rahmi Eyüboğlu 1911'de Trabzon'da doğdu. Ortaöğrenimini yaptığı sırada Trabzon'da bulunan Zeki Kocamemi'nin öğrencisi olarak resme ilgi duymaya başladı. 1927'de İstanbul'a gelerek Güzel Sanatlar Akademisi'nde Nazmi Ziya'nın öğrencisi oldu. Buradaki iki yıllık eğitimden sonra Paris'e gitti. 1932'deki ikinci gidişinde ise A. Lhote'un atölyesinde yaklaşık bir yıl çalıştı. Dönüşünde d Grubu'nun 1934'teki açtığı sergiye katıldı. 1947'de İstanbul Asmalımescit'te kendi adını taşıyan özel bir atölye açtı. Değişik araç ve gereçlerle, farklı tekniklerle oluşturduğu işlerinde, aldığı Batı sanatının zengin deneyim ve birikimleriyle, yöresel ve geleneksel halk sanatının ürünleri arasında, kendi sanat anlayışına özgü sentezlere ulaştı. Az malzemeyle çok şey anlatma sanatı olarak tanımladığı halk sanatı, sanatçının yapıtlarına kaynak oluşturdu. Bedri Rahmi'nin ressamlığı ve hocalığı yanında şairliği ve yazarlığı da önemli bir yanıdır. Yayımladığı kitaplar arasında "Yaradana Mektuplar", "Karadut", 'Tuz", 1953 tarihli "Üçü Birden", "Dördü Birden" sayılabilir.

  • 16
  • 20

İstanbul'da Sokak

Yabancı sanat çevrelerinde her fırsatta incelemeler yaptı ve kalemi ile bütün sanat çevrelerine hizmette bulundu. Halkevleri çalışmalarına katılarak 1938 yılında Edirne'den güzel peyzajlar verdi. I. Devlet Resim ve Heykel sergisinde 3.lük, 4. Devlet Resim ve Heykel sergisinde de ikincilik ödülü aldı. Resim ve Heykel müzesinde, Milli Kütüphane Koleksiyonunda, birçok resmi ve özel koleksiyonlarda eserleri bulunmaktadır.

  • 17
  • 20
ABİDİN DİNO - (1913 – 1993)
ABİDİN DİNO - 1913 – 1993

Türk ressam, karikatürist, yazar, film yönetmeni.

Daha çok çizgisel etkinlikler üstünde gelişen Dino'nun resmi, Türk kültürünün tarihsel kökenleriyle bağlantısını her zaman korumuştur. Sanatçı Türkiye'den uzakta yaşamasına karşın, bu kökenlerle ilgisini her zaman canlı tutmayı başarmıştır. Fransa'daki güncel sanat gelişmelerinin ve yeni eğilimlerin, sürekli olarak bir sentez arayışına yönelttiği sanatçının resmini belirleyen başlıca etmen bu noktada özgün olma içgüdüsüdür.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN