Tarihte iz bırakan 10 ressam
Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesinde muhafaza edilen bir murakka içindeki, gül koklayan bağdaş kurmuş Fatih Sultan Mehmed portresinin hangi ressamımıza ait olduğunu biliyor musunuz? Sizler için, arkeolog, müzeci ve yazar kimliklerinin yanında ressamlığıyla da tarihte iz bırakmış 10 ressamımızı listeledik.
Giriş Tarihi: 25.04.2019
08:43
Güncelleme Tarihi: 25.04.2019
09:04
BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU (1911–1973)
Türk ressam ve şair
Bedri Rahmi Eyüboğlu 1911'de Trabzon'da doğdu. Ortaöğrenimini yaptığı sırada Trabzon'da bulunan Zeki Kocamemi'nin öğrencisi olarak resme ilgi duymaya başladı. 1927'de İstanbul'a gelerek Güzel Sanatlar Akademisi'nde Nazmi Ziya'nın öğrencisi oldu. Buradaki iki yıllık eğitimden sonra Paris'e gitti. 1932'deki ikinci gidişinde ise A. Lhote'un atölyesinde yaklaşık bir yıl çalıştı. Dönüşünde d Grubu'nun 1934'teki açtığı sergiye katıldı. 1947'de İstanbul Asmalımescit'te kendi adını taşıyan özel bir atölye açtı. Değişik araç ve gereçlerle, farklı tekniklerle oluşturduğu işlerinde, aldığı Batı sanatının zengin deneyim ve birikimleriyle, yöresel ve geleneksel halk sanatının ürünleri arasında, kendi sanat anlayışına özgü sentezlere ulaştı. Az malzemeyle çok şey anlatma sanatı olarak tanımladığı halk sanatı, sanatçının yapıtlarına kaynak oluşturdu. Bedri Rahmi'nin ressamlığı ve hocalığı yanında şairliği ve yazarlığı da önemli bir yanıdır. Yayımladığı kitaplar arasında "Yaradana Mektuplar", "Karadut", 'Tuz", 1953 tarihli "Üçü Birden", "Dördü Birden" sayılabilir.
İstanbul'da Sokak
Yabancı sanat çevrelerinde her fırsatta incelemeler yaptı ve kalemi ile bütün sanat çevrelerine hizmette bulundu. Halkevleri çalışmalarına katılarak 1938 yılında Edirne'den güzel peyzajlar verdi. I. Devlet Resim ve Heykel sergisinde 3.lük, 4. Devlet Resim ve Heykel sergisinde de ikincilik ödülü aldı. Resim ve Heykel müzesinde, Milli Kütüphane Koleksiyonunda, birçok resmi ve özel koleksiyonlarda eserleri bulunmaktadır.
ABİDİN DİNO - (1913 – 1993)
Türk ressam, karikatürist, yazar, film yönetmeni.
Daha çok çizgisel etkinlikler üstünde gelişen Dino'nun resmi, Türk kültürünün tarihsel kökenleriyle bağlantısını her zaman korumuştur. Sanatçı Türkiye'den uzakta yaşamasına karşın, bu kökenlerle ilgisini her zaman canlı tutmayı başarmıştır. Fransa'daki güncel sanat gelişmelerinin ve yeni eğilimlerin, sürekli olarak bir sentez arayışına yönelttiği sanatçının resmini belirleyen başlıca etmen bu noktada özgün olma içgüdüsüdür.
Sanatı hep bir süreklilikle, kökenlerinden esinlenen bir duyarlılıkla gelişmiş, yapay ve aktarma değerlere karşı duyduğu kuşku ve tedirginlik onu, hep kendi gerçekliğinden kaynaklanma çabasına yöneltmiştir.
Türk ressam
Nuri İyem, Türk ressam ve toplumsal-gerçekçi sanat akımının önde gelen isimlerinden. 3500 civarında resmi var. İyem, 1915 yılında İstanbul'da doğdu. İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi'nde (şimdiki adıyla Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi) Nazmi Ziya, İbrahim Çallı ve Hikmet Onat atölyelerinde çalıştı. Bir ara Leopold Levy'den dersler aldı. Bu yıllarda Türk Resmi'nde figüratif eğilimlere ve içerik sorunsalına yeni öneriler getirecek olan "Yeniler Grubu" oluşumu içinde yer aldı.