Tüm heybetiyle Gotik Mimari sanatı
Başlangıcı ve ana damarı mimari olan; 12. yüzyılın ortalarında, Fransa'da Romaneskin içinden doğmuş, yerini Rönesans'a devreden bir Ortaçağ Sanatı olan Gotik mimari tarzını siz Fikriyat okuyucuları için anlattık.
Giriş Tarihi: 08.05.2018
10:42
Güncelleme Tarihi: 08.05.2018
13:43
Gotik mimaride pencere ve kemer dizaynı
-Pencereler, neredeyse duvar görünümünü yok edecek şekilde yüksek ve görkemli. Bu sayede yapı içerisine girecek ışık maksimize ediliyor.
-Camlarda vitray kullanımı dikkat çeker ve vitray arasından süzen ışık sayesinde yapı içerisindeki atmosferi değiştirecek hoş renkler oluşur.
-Yapını dış cephe süslemesinin ön planda tutulması sayesinde Gotik binalar kolayca diğerlerinden ayırt edilir. İlk zamanlarda bu desen yoğunluğu az olsa da zamanla bolca süslemeli&kabartmalı geniş kapılar eklenip heykeller ilave edilmiş.
-Dini motiflerin yer aldığı vitray camlar, Gotik üslubu tanımlayıcı özellikler arasında yer alır.
Dünya çapındaki Gotik Mimari eserlere;
Fransa'da Notre Dame Katedrali,
Amiens Katedrali,
Arras Town Hall,
Strasbourg Katedrali,
İngiltere'de Salisbury Katedrali,
Westminster Abbey,
Canterbury Katedrali,
İtalya'da Milano Katedrali,
Siena Katedrali,
Castel Del Monte,
Polonya'da Malbork Kalesi,
Frombork Katedrali,
İspanya'da Burgos Katedrali,
Seville Katedrali,
Çek Cumhuriyeti'nde Prague Kalesi,
Prag'daki Charles Bridge,
Belçika'da Bruges City Hall,
Brussels Town Hall,
Danimarka'da Roskilde Katedrali,
Almanya'da Aachen Katedrali,
St.Martin's Kilisesi örnek gösterilebilir.
Saint Pierre Kilisesi - Caen
GOTİK MİMARİ SANATINDA VİTRAY KULLANIMI
Vitray hakkında en eski bilgiler M.S 4. yüzyıla ait fakat o zaman anlamı çok farklıdır ve "süslü pencere" anlamındadır, resim değildir.
İlk vitray 9. yüzyıla ait ve bu tarihlerden sonra gerek Roman ve gerekse Gotik kiliselerde, önce Fransa, sonra Almanya ve İngiltere'de kullanıldı.
GOTİK SANAT, VİTRAY FİGÜRLERİNİN YÜZLERİNDE İFADECİLİĞE AĞIRLIK VERİP DUYGULARI YANSITIR
Gotik mimarlığın bir özelliği duvar yüzeylerini azaltıp cam görünümünü maksimize etmek olduğundan, kilisede kendine yer bulamayan duvar resmi kilise dışında başka yerlere taşınır ve kiliseleri süsleme işi ise vitraya kalır.
Vitray ise zamanla, duvar resminde ve minyatürlerde olduğu gibi, doğalcılığa eğilim artar ve figürlerin, betimlenmesinde gerçekçilik ön plana çıkar.
Notre Dame de Paris Katedrali
GOTİK MİMARİYİ OLUŞTURAN UNSURLAR
Uçan Payanda: 1170lerde görülmeye başlamış dış destek yapısı olarak kullanılır. Uçan payandalar çatının ve duvarların ağırlığını doğrudan zemine dağıtır. Duvarların ağırlığı ve çok geniş çatıalanını bu dış yapılara aktarılır.
Sivri Kemer : Gotik mimaride tonoz çatının ağırlığına destek olması için kullanılmıştır. Gotik mimariden önce İslam öncesi ve İslam mimarisinde de kullanılmış olan sivri kemer, stil olarak Romanesk olan Autun Katedrali'nde kullanılmış ve buradan ilham alındığı tahmin edilmektedir.