Zonaro’yu Abdülhamid’in ‘saray ressamı’ yapan tablosu
Osmanlı topraklarında köklü değişimlerin yaşandığı, kültür ve sanatın oldukça önem kazandığı bir dönemde İstanbul'a gelmişti ressam Fausto Zonaro. Resmettiği bir tablo dönemin sultanı Abdülhamid'e sunulmuş; kısa sürede "saray ressamı" unvanı almış ve bu görevi tam 14 yıl boyunca sürdürmüştü. Sultan Abdülhamid'in portresini yapan tek ressam olan Zonaro'nun bir duvar ustası olarak başlayan yaşam öyküsünü ve ünlü tablolarını sizlerle buluşturuyoruz.
Giriş Tarihi: 07.03.2019
16:14
Güncelleme Tarihi: 27.12.2021
18:56
“İSTANBUL’DA KAZANDIĞIM İLK PARA BU OLDU”
Fausto Zonaro, İstanbul'a geldikten sonra kısa sürede saray çevresinde adını duyurdu. Resimlerinde İstanbul'un çeşitli köşeleri, düğün, bayram, dinî ve resmi tören gibi sosyal olaylar, savaş ve çeşitli mesleklerden insanları konu aldı.
Zonaro, İstanbul'a geldikten ve ismini duyurmaya başladıktan sonra eşi Elisa Pante'ye yazdığı mektupta şu sözleri kaleme almıştı:
"Elisa, sevgili eşim, İstanbul'da yaşama gücümü senin sayende kazandım. Başlangıç yıllarını düşünüyorum da, suluboya tablolar yaparak geçimimizi sağladık. Çerçeve tamirleri yaptık, fotoğraf tab ettik… Fakat bize en yakın ilgiyi gösteren Yüksek Kaldırım'daki Zellich Kitabevi'nin sahibi Bay Zellich'i ve oğullarını asla unutmayacağım. Tablolarımı geniş vitrinine yerleştirmiş ve tanesine 1 lira değer biçmiştik. Tablolarım iyi satıldığından dolayı Bay Zellich benim adıma siparişler almaya başlamış ve ilk satılan dört tablonun parasını hemen vermişti. İstanbul'da ilk kazandığım para bu olmuştu."
Fausto Zonaro tarafından resmedilen Tekneler Haliç'e indirilirken tablosu, 1908.
İSTANBUL’DA AÇTIĞI KURSLARA KATILIM OLDUKÇA YOĞUNDU
Zonaro, eşi ile birlikte İstanbul'daki ilk yıllarında Taksim civarında bir eve yerleşti. Zonaro kente geldiği ilk günlerde küçük boyutlu manzaralar, kent yaşamından sahneleri gösteren tablolar yaparak bunları Peralı bir tacire satarak geçimini sağladı.
Kısa zamanda birçok dost edinen sanatçı, yabancı elçilikler tarafından himaye görmüştü. Hatta İtalyan Elçiliği'nin desteğiyle İstanbul'da yaşayan elçilik mensuplarının hanımlarının devam ettiği bir resim kursu açmış, kurs ücretinin yüksek tutulmasına karşın katılım oranı büyük olmuştu.
Fausto Zonaro tarafından resmedilen Eminönü Manzarası tablosu, 1910.
‘SARAY RESSAMI’ OLUŞU HAYATININ DÖNÜM NOKTASIYDI
Fausto Zonaro'nun yaşamındaki en büyük değişim ise kuşkusuz onun Sultan II. Abdülhamid tarafından "saray ressamı" olarak onurlandırılması ve bu görevi 14 yıl boyunca sürdürmesi oldu.
Abdülhamid tarafından 1896 yılında Ressam-ı Hazret-i Şehriyari ilan edilen Zonaro, İstanbul'da kaldığı süre içerisinde binden fazla resim yaptı.
Fausto Zonaro tarafından resmedilen İstanbul'un Fethi tablosu, 1903.
ZONARO’NUN RESİMLERİNİ ABDÜLHAMİD’E KİM SUNDU?
Zonaro'nun Abdülhamid'e sunulmasını sağlayan kişi ise Thalasso'ya göre resimlerini beğenerek koleksiyonuna alan ve sanatçıya saraya resim sunma önerisinde bulunan Ferid Paşa'ydı.
Zonaro, 1896 yılında Ertuğrul Süvari Alayı'nın Galata Köprüsü'nden Geçişi adlı resmini tamamlamış ve Abdülhamid'e sunmuştu. Sultanın resmi beğenmesi ile sanatçıya birinci dereceden Mecidi nişanı ve saray ressamlığı unvanı verilmişti.
Fausto Zonaro tarafından resmedilen Ertuğrul Süvari Alayı Galata Köprüsü Geçisi tablosu, 1901.
ZONARO SARAYA NE ZAMAN ALINDI?
Zonaro'nun saraya alındığına dair resmi belge Dolmabahçe Sarayı Arşivi'nde 103 sıra numarası ile bulunur. Burada 17 Nisan 1896 tarihinde 35 lira maaşla sanatçının saraya alındığı kayıtlıdır.
1897'de tamamladığı "Saldırı" adlı resminin sultan tarafından beğenilmesi üzerine sanatçıya tüm masrafları sultan tarafından karşılanan ve mülkiyeti Zonaro'ya verilen Akaret-i Seniyye binalarından biri bağışlanmış; sanatçı bu evi hem ev, hem de atölye ve sergi salonu olarak kullanmıştı.
Fausto Zonaro tarafından resmedilen İskelede Tekneler tablosu.