Arama

'Huzur'un müziği

Tanpınar'ın en önemli romanlarından birisi olan Huzur'u yazarken ses ve musikiye çok önem verir. Hatta romanın kompozisyonunu anlamak için ses ve musiki unsurunun bir anahtar vazifesi görür. Biz de sizler için Huzur romanında geçen musiki parçalarını derledik.

  • 7
  • 13
FERAHFEZA PEŞREV
FERAHFEZA PEŞREV

Romanın başkahramı Mümtaz'ın hayatının her anında Türk mûsikîsi vardır. Gece Nuran'la yürürken ayın peşrevini, ayın Ferahfezâ Peşrevi'ni dinlerler. Gittikleri bir kahveye Derûnî-dil, ağaçların sudaki gölgesine 'Nühüft Beste' adını verirler. Boğaz'ın her yanı için ayrı birer isim takarlar. Mümtaz girdiği bir dükkânda 'Nevâkâr'ı duyar. 'Mahur Beste' ise, onun dünyasında önemli bir yer tutar. Bu besteyi, Nuran'dan sık sık dinler. Bütün bunların hepsi aslında Nuran'la özdeşleşmiştir. Nuran gülümsediğinde, Mümtaz'ın zihninde, Nuran ve mûsikî arasında hemen bir çağrışım teşekkül eder.

Huzur romanında yer alan 'ferahfeza peşrev'i dinlemek için tıklayın.

  • 8
  • 13
RAST YÜRÜK SEMAİ
RAST YÜRÜK SEMAİ

Eser, insanın bilinçaltındaki âlemin estetik bir anlayışla incelenmesi, bu yapılırken millî kültür meselelerinin ele alınışı ve bunların Tanpınar'ın kendine has üslubuyla işlenmesiyle dikkatleri üzerine çekmiştir. Roman boyunca, romanın başkahramanı olan Mümtaz'ın iç dünyasını bütün zenginlikleri ve çelişkileriyle, âdeta seyrederiz.

"Bundan sonra ister istemez, evindeki plakları, o Ferahfezâları, Acemaşîranları, Nühüftleri, tesadüf ettiği her şeyi yaldıza, bahar kokusuna boğan, onlara kendi uyanışındaki sıcaklığı geçiren bu gülüşün arasından ve onunla dinleyecekti."

Huzur romanında yer alan 'rast yürük semai'yi dinlemek için tıklayın.

  • 9
  • 13
SUZİDİLARA YÜRÜK SEMAİ
SUZİDİLARA YÜRÜK SEMAİ

Nuran hep alaturka mûsikî parçaları okur. Huzur romanında Türk mûsikîsinin tartışmasız bir ağırlığı vardır. Nuran ve Mümtaz'ın dünyalarında yer alan her yerde ve her şeyde Türk mûsikîsi vardır.

"Akşam, geniş mûsikî faslına başlamıştı. Aydınlığın bütün sazları güneşin veda şarkısını söylemeğe hazırlanıyordu. Ve her şey aydınlığın sazıydı. Hatta, Nuran'ın yüzü, kahve kaşığı ile oynayan eli bile.."

Huzur romanında yer alan 'suzidilara yürük semai'yi dinlemek için tıklayın.

  • 10
  • 13
NAAT
NAAT

Tanpınar romanda Mümtaz'ın ağzından, zaman zaman eski mûsikîyle ilgili fikirlerini dile getirir ve millet olarak yaşantımızı etkileme noktasındaki güçlü payından bahseder: "Belki de kollektif bir kaderi yaşıyorum. Asıl düşüncemi ister misiniz? Bizim mûsikîmiz kendi içinde değişene kadar, hayat karşısındaki vaziyetimiz de değişmez sanıyorum. Çünkü onu unutmamız ihtimali yok. O değişene kadar aşk tek talihimiz olacak!"

Huzur romanında yer alan Itrî'nin 'naat'ını dinlemek için tıklayın.

  • 11
  • 13
ŞAHANE GÖZLER
ŞAHANE GÖZLER

Mümtaz bir yerde de şöyle der: "Düşün bir kere, Dede gibi bir adamı yetiştirmişsin, Seyyid Nûh, Ebûbekir Ağa, Hâfız Post gibi adamlar gelmiş, muazzam eserler vermişler. Benliğimizin bir tarafı yapılmış. Sen farkında değilsin; ruh açlığı içindesin…"

Huzur romanında yer alan 'şahane gözler'i dinlemek için tıklayın.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN