Arama

İstanbul aşkıyla dile gelmiş 10 şarkı

Bir esere İstanbul şarkısı dememiz için, sözlerinde 'İstanbul' adının veya İstanbul'un bir semtinin mi geçmesi gerekiyor? Tabii ki hayır. Dünyada belki de hakkında en çok şarkı bestelenen şehir olan İstanbul'un kendisi aslında başlı başına bir müzik. Sizler için İstanbul hayatında en çok yer eden, İstanbullunun kuşaklar boyunca tuttuğu musiki eserlerinden 10 şarkıyı derledik.

  • 3
  • 20
NEDİR A SEVDİĞİM SÖYLE BU HALİN
NEDİR A SEVDİĞİM SÖYLE BU HALİN

Nihavend makamında Semai usulünde şarkı
Beste: Lem'i Atlı
Güfte: Anonim

Nedir a sevdiğim söyle bu halin
Niçin böyle sarardı gül cemalin
Senin elbette vardır bir melalin
Niçin böyle sarardı gül cemalin

  • 4
  • 20
LEM’İ ATLI KİMDİR?
LEM’İ ATLI KİMDİR?

İstanbul'la özdeşleşen musiki adamlarının önde gelenlerinden olan bestekâr ve efsanevi sesli hanende. Özel hocalardan Arapça ve Fransızca dersleri aldı. 1887'de mezun olduğu Soğukçeşme Rüşdiyesi'nden sonra bir süre Mülkiye'de okudu. 1889'da devrin İçişleri Bakanlığı'nda memurluk yaptı. Dönemin Resmi Gazete 'sinde 18 yıl yazarlık yaptı. 1907'de memuriyetten ayrıldı ve yalnızca musikiyle uğraştı.

Musikide Hafız Yusuf Efendi, Hacı Arif Bey, Hacı Faik Bey, Bolahenk Nuri Bey, Leon Hancıyan, Enderuni Ali Bey ve Rifat Bey'in öğrencisi oldu. Henüz 14 yaşındayken bestelediği bir eserle musiki çevrelerinde tanınmaya başladı. Mahmud Celaleddin ve Said Halim paşalar gibi ileri gelenler tarafından korundu. ''Muhteşem'' sıfatıyla nitelendirilen sesiyle Boğaziçi mehtap âlemlerinin vazgeçilmez hanendesiydi. Okuduğu şarkılar ve gazeller edebi eserlere bile konu olmuş, kendisine ''Boğaziçi Bülbülü'' lakabını kazandırmıştı.

Bimen Şen ve Arif Sami Toker gibi bestekârlarının yetişmesine katkıda bulundu. Hayatının son yıllarında kaleme aldığı Hatıralar adlı kitabı, yaşadığı dönemin ve öncesinin musiki dünyası konusunda önemli belgeleri içermektedir. Eserlerinin, dönemin ünlü okuyucuları tarafından plaklara okunup sahnelerde ve radyo mikrofonlarında seslendirilmesi, ününün ülke çapına yayılmasını sağladı. Türk Musikisi repertuvarında bulunan eserlerinin sayısı 170 civarındadır.

  • 5
  • 20
AHESTE ÇEK KÜREKLERİ MEHTAB UYANMASIN
AHESTE ÇEK KÜREKLERİ  MEHTAB UYANMASIN

Uşak makamında Gazel
Doğaçlama: Münir Nurettin Selçuk
Güfte: Yahya Kemal Beyatlı

*İstanbul'un en önde gelen sesi diye değerlendirilen Münir Nureddin'in bir İstanbul şairi olan Yahya Kemal'den büyük bir ustalıkla doğaçladığı "Aheste çek kürekleri" gazeli İstanbul halkının hafızasına öylesine yerleşti ki, gazel, besteli bir tür olmamasına rağmen adeta bir beste muamelesi gördü ve bir şarkı gibi dillerde dolaştı.

Aheste çek kürekleri mehtab uyanmasın
Bir alem-i hayale dalan ab uyanmasın
Agüş-i nevbaharda habidedir cihan
Sürsün sabah-ı haşre kadar hab uyanmasın
Dursun bu musiki-i semavi içinde saz
Leyl-i tarabda bir dahi mızrab uyanmasın
Ey gül sukuta varmayı emreyle bülbüle
Gülşende mest ü zevk olan ahbab uyanmasın
Değmez Kemal uyanmaya ikmal-i ömr için
Varsın bu uykudan dil-i bitab uyanmasın

Münir Nurettin Selçuk - Aheste çek kürekleri dinlemek için tıklayın.

  • 6
  • 20
MÜNİR NUREDDİN SELÇUK KİMDİR?
MÜNİR NUREDDİN SELÇUK KİMDİR?

Soğukçeşme Askeri Rüşdiyesi'nde ve Kadıköy Sultanisi'nde okudu. Darülfeyi Musiki Cemiyeti'ne devam etti. Edhem Nuri, Ahmed Irsoy, Ali Rifat Çağatay ve Bestenigar Ziya Bey'in öğrencisi oldu. Darülelhan'a sınavla girdi. Şark Musiki Cemiyeti'nin kurucularındandı. Osmanlı döneminde Muzıka-yı Hümayun, Cumhuriyet döneminde Riyaset-i Cumhur İncesaz Heyeti adlarını taşıyan kurumda hanende olarak çalıştı.

1926'dan itibaren doldurduğu plaklarla Türk Musikisinin ülke çapında yayılmasını sağladı. 1927'de Paris Konservatuarı'nda öğrenim gördü. Türk Musikisi tarihinde ilk solo konseri veren ses sanatçısıydı. Geleneksel okuyuş üslubuyla kendi anlayışını, olağanüstü hacim ve lezzetteki sesiyle birleştirerek soylu bir icra tekniği geliştirdi. Gazel tarzına da farklı bir açılım kazandırdı. 1953'te Konservatuar İcra Heyeti şefliğine getirildi.

İmza attığı 150'den fazla eserle İstanbul'la özdeşleşti. Eski tarz meşkten Fransa'daki Batı Müziği eğitimine, Muzıkayı Hümayundan Riyaset-i Cumhur Heyeti'ne, Darülelhan'dan Türk Musikisi Devlet Konservatuarı'na, Fransız Tiyatrosu'ndaki ilk solo konserinden Saray ve Şan sinemalarındaki konserlerine ve taş plaklarından TV ekranlarına kadar, Osmanlı'dan Cumhuriyet'e bir kültür köprüsüydü. Türk Musikisinde ''milat'' olarak değerlendirilen büyük musikişinaslarındandı.

  • 7
  • 20
GÖNLÜMDE AÇMADAN SOLAN BİR GÜLSÜN (SENEDE BİR GÜN)
GÖNLÜMDE AÇMADAN SOLAN BİR GÜLSÜN SENEDE BİR GÜN

Hicaz makamında Düyek usulünde şarkı
Beste: Şekip Ayhan Özışık
Güfte: Sadık Şendil

* İstanbul musiki dünyasının ne yazık ki çok genç yaşındayken kaybettiği udi ve bestekâr Şekip Ayhan Özışık'ın ''Senede Bir Gün'' adlı şarkısı toplum tarafından öyle büyük beğeni topladı ki, Yeşilçam klasikleri arasına giren bir filmi bile çekilen şarkı hala genç kuşaklar tarafından da sevilerek dinleniyor.

Gönlümde açmadan solan bir gülsün
Her zaman gamlıyım her zaman üzgün
Beklerim yolunu aylar boyunca
Yeter ki gel bana senede bir gün

Ağarsın saçlarım solsun yanağım
Adını anmaktan yansın dudağım
Bu aşka canımı adayacağım
Yeter ki gel bana senede bir gün

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN