Arama

Klasik Türk müziğinin vazgeçilmez makamları

Klasik Türk müziği, 17'nci ve 19'uncu yüzyıllar arasında varlığını gösterdi. Koca Osman, Çömlekçizade Recep, Hafız Post, Itri ile başladı, Zekai Dede ile bitti. Asıl kimliğini uygulamada gösteren makam musikisi, her şeyden önce beste ve icra seviyesinde oluşan bir musiki türü olarak karşımıza çıkıyor. Klasik Türk müziğinin makamlarını sizleri için derledik.

  • 5
  • 40
HİCÂZKÂR MAKAMI
HİCÂZKÂR MAKAMI

"Beni sana bağlayan gözlerinin rengidir
Ah o gözler ne enfes bir şiir ahengidir
Bahtımın rengi siyah saçlarının rengidir
Ah o gözler ne enfes bir şiir ahengidir"

Zarafet ve hayal gücü anlamına gelmektedir. 18'inci yüzyılın ikinci yarısında Abdulbaki Nasır Dede'de rastlanılmaktadır. Rast perdesinde Hicaz beşlisine, Neva perdesi üzerinde Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri inicidir.

  • 6
  • 40
HÜSEYNÎ MAKAMI
HÜSEYNÎ MAKAMI

"Senden bilirim yok bana bir fâide ey gül
Gül yağını eller sürünür çatlasa bülbül
Etsem de abestir sitem-i hâra tahammül
Gül yağını eller sürünür çatlasa bülbül"

İlk defa 14'üncü yüzyılda Safiyüddün Abdülmümin'in eserlerinde rastlanılmaktadır. Yerinde Hüseyni beşlisine, Hüseyni perdesinde Uşşak dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri çıkıcıdır.

  • 7
  • 40
KARCIĞAR MAKAMI
KARCIĞAR MAKAMI

"Dile düştüm senin yüzünden yine
Bana çatılmayan kaşlar kalmadı
Üstelik bu acı sitemlerine
Ağlayan gözümde yaşlar kalmadı"

İlk defa 15'inci yüzyılda Kırşehirli Nizamoğlu Yusuf'a ait kuramlarda rastlanılmaktadır. Yerinde Uşşak Dörtlüsüne, Neva perdesinde Hicaz beşlisinin eklenmesiyle oluşur. Dizisi inici-çıkıcıdır.

  • 8
  • 40
KÜRDÎLİ HİCÂZKÂR MAKAMI
KÜRDÎLİ HİCÂZKÂR MAKAMI

"Unuturum diye yorma kendini
Her sevenle beni bir tutamazsın
Bu kadar yürekten sevmişken seni
Öyle kolay değil, unutamazsın"

İlk defa 1855 yılında Hacı Arif Bey tarafından kullanıldı. En çok şarkı formundaki eserlerde görülür. Rast perdesi üzerinde bir Kürdi dörtlüsüne, Çargâh perdesi üzerinde bir Buselik beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir. Kürdi etkilerinin ve Buselik etkilerinin duyulduğu bir makamdır. Seyri inicidir.

  • 9
  • 40
MÂHÛR MAKAMI
MÂHÛR MAKAMI

"Bu son şarkımda sen varsın ilk şarkımda yine sen vardın
Bana yıllarca ruh verdin ilhâmınla beni yaşattın
Sendin gönlümün varlığı her nefesde yine sen vardın
Geçti seninle bu hayat son şarkımda yine sen varsın"

Hindistan'ın Haydarabat Nizamlığında bir şehrin adıdır. İlk defa 14'üncü yüzyılda II. Mehmet'e ait eserlerde görüldü. Rast perdesi üzerinde Çargâh beşlisine, Neva perdesinde Çargâh dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri inicidir.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN