Türk müziğinin temelini oluşturan bestekar: Rauf Yekta Bey
Türk musikisi sisteminin temellerini atan Rauf Yekta Bey; müzikolog, bestekar ve neyzen kimliğiyle öne çıkan, tarihimizin önemli simalarından biridir. Osmanlı musikisinin son büyük bestekarı Zekai Dede'nin yedi yılı aşkın öğrencisi olan ve Türk müziğinin temelini oluşturan Rauf Yekta Bey hakkındaki bilgileri derledik.
Giriş Tarihi: 07.01.2020
16:16
Güncelleme Tarihi: 07.01.2020
17:38
Rauf Yekta Bey, musiki nazariyatı kavramını yeniden gündeme getirdi. Bu konuda 1889'da Galata Mevlevîhânesi şeyhi Mehmed Ataullah Dede ile başladığı çalışmalarını Yenikapı Mevlevîhânesi şeyhi Mehmed Celâleddin Dede ile devam ettirdi. Bu arada ses fiziği ve akustik konusunda Sâlih Zeki Bey'den faydalandı ve Şeyh Celâleddin Dede'den tambur öğrendi.
Dönemin önemli neyzenleri arasında yer alan Rauf Yekta Bey, ilk derslerini Galata Mevlevihanesi dervişlerinden Sabri Dede ile Hacı Ali Dede'den aldı. Telifleri ve musikiyle ilgili her konuda 400 civarında makale kaleme aldı.
Rauf Yekta Bey ayrıca, dördüncü rütbe Osmani (1900) ve Mecidi (1903) nişanlarıyla taltif (ödüllendirme) edildi. 1922'de Dîvân-ı Hümâyun beylikçi muavinliğinden emekli edildi. 1913 yılında Istılâhât-ı İlmiyye Encümeni üyeliğinde bulunan Rauf Yekta Bey, Darülelhân'ın kuruluşundan (1917) Alaturka Bölümü'nün lağvına kadar (1926) burada Türk musikisi nazariyatı ve Şark musikisi tarihi okuttu, Medresetü'l-eimme ve'l-hutabâ'da musiki dersleri verdi.
Devlet-i Aliyye-i Osmaniye'nin üstün başarı alameti "Nişanlar"
Rauf Yekta Bey, yakalandığı tifo hastalığı nedeniyle 8 Ocak 1935'te Beylerbeyi'nde vefat etti, Kuzguncuk'taki Nakkaştepe Mezarlığı'na defnedildi. Ölümünden sonra Bakırköy Zuhuratbaba'da bir sokağa adı verildi.
Rauf Yekta Bey'in Musiki Antikaları
Türk müziğinin hafızası kabul edilen Rauf Yekta Bey'in arşivi tasnif edilerek bir bölümü ilk kez bu kitapta yayımlanıyor. Koleksiyonda daha önce hiç kimsenin görmediği el yazmaları, nota defterleri, belge, mektup ve fotoğraflar var. Daha önce bilinmeyen, hiç görülmemiş. Süleyman Çelebi'nin Mevlîd-i Şerîf, İbni Sînâ'nın Kitâbü'ş- Şifâ, Abdülkadir-i Merâgî'ye ait Câmi'ü'l- Elhân Tercümesi, Ahmed oğlu Şükrullah Risâle min İlmi'l- Edvâr, Kâşânî'ye ait Kenzu't- Tuhaf musikiye ilgi duyanların ilgisini cezbedecek yazmalar.