Arama

Film analizi: "5 Kırık Kamera"

İsrail işgali altındaki Filistin halkının günlük yaşamını, silah sesleri ve asker gözetimi altında geçen hayatı konu edinen "5 Kırık Kamera", Bil'in köyündeki halkın direnişini anlatır. Köylülerden Emad Burnat'tın çekip yönettiği yapım, Filistin'deki zulmü en gerçek ve yalın haliyle beyaz perdeye taşır. Filmde gösterilenler aslında hayatın ta kendisidir. Gerçek olamayacak kadar acı, kurgulanamayacak kadar hakikattir.

KIRILAN 5 KAMERANIN HİKAYESİ

🔸 Filmin diğer özelliği ise adının da bir hikayesinin olmasıdır. Burnat, filmi beş farklı kamera ile çeker. Bunun nedeni, İsrail'in işgaline karşı gerçekleştirdikleri barışçıl yürüyüşler sırasında kameranın kırılmasıdır.

🔸 Burnat, kırılan her bir kameranın yerine yenisini alarak olan biteni tüm gerçekliği ile görüntüler. Böylece işgalci İsrail güçlerinin topraklarını ellerinden almalarına karşı Filistinlilerin gösterdikleri tepki ve dik duruşu kayda alan filmin kamerası da kendi direnişini gerçekleştirmiş olur.

Filistin'in simge şehirleri

  • 10
  • 13

🔸 Yönetmenin ilk kamerası, dünyanın dört bir yanından gelen insanların duvar inşasına karşı gerçekleştirdiği protesto sırasında kırılır. Gaz bombası isabet etmesi sonucu kırılan kamera, o anları da kayda alır.

🔸 İkinci kamera, yerleşimci evlerinin inşasına tepkileri kayıt aldığı için saldırıya uğrar ve kırılır. Üçüncü kamera, iki kere isabet alıp tamir edilmesine rağmen bir protesto esnasında mermi isabet etmesi sonucu kırılır. Kullanılamaz hale gelen kamera, aslında Burnat'ın hayatını kurtarır. Olayla ilgili Burnat şu ifadeleri kullanır: "Üçüncü kameram, hayatımı kurtardı. Mermi, hayatın kırılganlığını hatırlatmak amacıyla içine girdi."

  • 11
  • 13

🔸 Dördüncü kamera, yönetmenin kullandığı traktörün bariyerlere çarpması sonucu çıkan olayda kırılır. Ağır şekilde yaralanan Burnat, İsrail askerleri tarafından hastaneye kaldırılır. Yirmi gün şuur kaybı yaşayan Burnat'ın vücudunun büyük kısmı yaralanır.

🔸 Beşinci kamera ise bir asker tarafından ezilse de tamir edilerek tekrar kullanılır. Ancak bir merminin isabet etmesi üzerine kırılır. O anları Burnat şöyle anlatır: "M16 mermisinin hızı, saniyede 850 metre. Kameramı vurması 3 milisaniye sürüyor. O kısacık sürede önceden yaşadıklarınız bir anıya dönüşüyor. Bildiğim her şey ortadan kayboluyor." Bu ifadelerden de anlaşılacağı üzere yönetmen, çektiği görüntüler ile bir anlamda savaş muhabirliği de yapmış olur.

İşgalci İsrail'in arkasına sığındığı sistem: Demir Kubbe

  • 12
  • 13

🔸 Altıncı kamera, 2010 baharında son çekim günü, duvarın yıkılmasını kayda alır. O esnada Burnat'a ses bombası isabet eder. Kendisi yaralanırken kamera hasar almadan çalışmaya devam eder.

🔸 Böylece Burnat'ın ilk kamerası 2005 kışından 2005 sonbaharına; ikinci kamerası 2006 kışından 2007 baharına; üçüncü kamera 2007 kışından 2008 kışına; dördüncü kamera 2008 yılının tamamına; beşinci kamera 2009 kış ve 2010 bahar arasına kadar geçen zamanı kayda alır.
Yönetmenin 6 yıl içerisinde beş kamerasının kırılmış olması, sadece olanları görüntüleyen kameranın bile ömrünün bu topraklarda oldukça kısa olduğunu gösterir.

  • 13
  • 13

ÇEKİM TEKNİĞİ

🔸 Filistinli bir çiftçi olan Burnat, kendi kendisini geliştirerek film çekmeyi öğrenmiş bir yönetmendir. İşini kendisine bir görev addeder. Bu nedenle yaptığı çekimler oldukça doğal, anlık ve amatördür.

🔸 Filmin temel ihtiyaçların zor karşılandığı Filistin topraklarında çekildiği unutulmamalıdır. Yönetmenin amacı da bölgedeki insanların yaşadığı zulmü yalın ve açıkça göstermektir. Bu nedenle film, gerçek anlamda bir belge niteliği taşımaktadır.

🔸 Film, çekiminden yayın aşamasına 6 yıldan fazla sürer. 2005 yılında başlayan eylemlerin ardından 2010 yılında nihai hedef olan bariyerler sökülür. Birçok insanın canı pahasına mücadele verdiği mesele sonunda nihayete erer. Ancak bu sevinç oldukça buruktur. Çünkü uğrunda yitirilenler asla geri gelmeyecektir. Yönetmen, bu durumu şu şekilde ifade eder: "Bariyer kaldırılıyor olabilir ama toprak yaraları daima taşıyacak"

Editör: Büşra Kılıç

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN