Arama

Sinema gözünden mesajlar

Sinemada kamera, tek başına bir anlatım aracı olabilir. Kullanılan plan, kamera açısı ve hareketlerinin sinemada birer anlamı vardır. Bu teknik özellikler sinema okuryazarı tarafından değerlendirilerek yorum kazanır. Genel planı tercih eden bir yönetmenin vermek istediği mesajla omuz planda çekim yapan yönetmenin anlatmak istediği şeyler farklıdır. Üst açıdan çekilen bir sahnenin seyircide bıraktığı etkiyle alt açıdan çekilen bir sahnenin algısı aynı olmayacaktır. Her birinin kendine özgü bir mesajı vardır. Gelin sinemanın gözünden bu mesajları anlamlandıralım.

  • 9
  • 13
Abbas Kiyarüstemi sinemasında yakın plan
Abbas Kiyarüstemi sinemasında yakın plan

Baş planda karakterin yüzü tüm ayrıntılarıyla görülür. Karakterin duygu dünyasının derinliğini seyirci sonuna kadar hisseder. Karakterin bir olaya karşı verdiği tepkiyi vermek ya da duygu yoğunluğunu aktarma için tercih edilen bir plandır.

💬 Kiyarüstemi sinemasında yakın plana örnek verilebilecek farklı bir film bulunur. Deneysel özellik taşıyan filmin konusuna gelin birlikte kısaca bakalım👇

🎬Şirin filminin konusu:

On ikinci yüzyılda kaleme alınmış Hüsrev ile Şirin arasındaki geçen bir aşk efsanesini yönetmen farklı bir şekilde anlatır. Bir sinema salonunda geçen filmde seyircinin göremediği bir ekranda aşk hikâyesi beyazperdede gösterilir. Seyirci sadece hikâyenin sesini duymaktadır. Yönetmen, 112 İranlı kadının, aşk efsanesini izlerken verdikleri tepkileri portre biçiminde kameraya yansıtır. Yakın plandan çekilen kadınlar, tek tek kamerada görünür. Onları seyirci bazen ağlarken, bazen gülerken, bazen de derin bir iç çekerken görür. Belki hikâyeyi hiçbir zaman izleyici görmez ancak her kadının kendi içindeki hikâyesini yüzlerinden anlar.

  • 10
  • 13
Ayrıntı plan
Ayrıntı plan

🎥 AYRINTI PLANLAR

Ayrıntı planlar, çok yakından çekilen, kişinin ya da nesnenin belirli bir bölgesini veren çekim şeklidir. Amaç seyircinin dikkatini belirli bir yere çekmektir. Bu belki bir cinayet kanıtı ya da bir karakterin tanınmasını sağlayan yüzündeki çizgi olabilir. Andrey Tarkovski'nin "Stalker" filminden bir sahne olan eli suya değen karakterin olduğu detay plan buna örnek olarak gösterilebilir.

🎬Stalker filminin konusu:
Film, uzak bir gelecekte, bambaşka bir yaşamda ve hatta ismi bile olmayan bir ülkede geçer. Dünyaya düşen dev gök taşının yaşamı yerle bir ettiği bir zamanda Zone adında esrarengiz, yeni bir bölge oluşur. Bu bölgeden içeriye girmeyi başaran insanların tutkularının gerçekleşeceğine dair söylentiler bulunur. Bölge, askerler tarafından korunur ve sadece gerekli olgunluğa erişmiş cesur kişiler girebilir. Filmin kahramanı Stalker, ailesinin tüm itirazlarına rağmen bölgeye girmek isteyen bir bilim adamına ve bir yazara eşlik eder.

Film yapım ekibi kimlerden oluşur?

  • 11
  • 13
Tepki plan
Tepki plan

🎥TEPKİ PLAN

◽ Oyuncunun gelişen olaylara verdiği tepkileri anlamak için yüz ifadelerinin gösterilmesidir. "Mandalina Bahçesi" filminden gördüğümüz bu sahnede İvon'un yüz ifadesini görürüz. Sahneyi gören kişi, İvon'ın suratının aldığı şeklin, bir olayın üzerine verdiği anlık tepki olduğunu anlayacaktır.

🎬Mandalina Bahçesi filminin konusu:
Savaş nedeniyle Estonyalılar köylerini terk eder. Ancak Ivon ve Margus hariç. Topraklarına veda edemeyen ikili geçimlerini mandalina bahçelerinden sağlar. Bir gün Gürcü ve Çeçen askerler mandalina tarlasının sınırında çatışırlar. İçlerinden sadece iki asker Ivon ve Margus tarafından yaralı olarak kurtarılır. Bunlar, Çeçen Ahmed ve Gürcü Nika'dır. Ivon onları evinde tedavi eder ve savaşın taraflarının husumeti evin içine taşınır. Ivon, bu çatışmanın evinin dışında kalmasını ister ve öyle de olur. Zamanla ikili birbirini sevmeye bile başlar. Ancak dışarıda savaş devam etmektedir.

Ara planlar ise bir nesnenin tek başına gösterilmesidir. Bu planda amaç, bir olaya dikkat çekmek veya seyirciyi bilgilendirmektir. Oyuncunun baktığı yer gösterilebileceği gibi herhangi bir nesne de gösterilebilir.

💬 Bu plan ayrıca filmin kurgusu sırasında görüntüler arası sıçramayı gidermek için de çekilir. Bir nevi kurgusal bütünlüğü garanti altına almak için aralara serpiştirme görüntüleridir de diyebiliriz. Bir konudan başka bir konuya geçerken seyircinin dinlenmesini, önceki sahnedeki olayı sindirmesini sağlamak amacıyla da kullanılabilir.

Akira Kurosawa'nın gözünden sinema

  • 12
  • 13
Kamera açıları
Kamera açıları

🎥KAMERA AÇILARI

◽ Filmlerde seyirci, olayları yönetmenin istediği açıdan izler. Açılar genel anlamıyla nesnel, özel, ve görüş açısı şeklinde sınıflandırılabilir.

Nesnel açıda seyircinin görüş açısından kamera olaya bakarken öznel açıda seyircinin gözleriymiş gibi hareket eder. Kameranın oyuncunun yerine geçtiği çekimlerde filmdeki her şeyi onun gözünden izlerler. Görüş açısı ise sahneyi belirli bir oyuncunun baktığı açıdan görüyormuş hissi verir. İzleyici olayları oyuncunun bakış açısıyla filmdeki diğer karakterlerin yanındaymış gibi görür.

◽ Görüntüye yorum getiren açılar alt açı, üst açı ve eğik açıdır.

Üst açı, kameranın karakterleri göz seviyesinin üstünde çekilmesiyle olur. Bu çekimde karakterler olduğundan küçük görünmekte, yalnızlık, mutsuzluk gibi anların vurgusunu artırmaktadır.

  • 13
  • 13

🎥ALT AÇI

◽ Çekimde kameranın konuya göz seviyesinin altından bakmasıdır. Bu açıda karakter daha ihtişamlı ve ürkütücü görünür. Alt açıdan çekilen mekânlarda görkemli ve büyük görünür. Özellikle yüksek binaları tanıtan sahnelerde alt açı sıkça kullanılır.

🎥EĞİK AÇI

◽ Kameranın sağa veya sola hafifçe eğilmesiyle oluşur. Pek tercih edilmeyen eğik açı, yönetmenin gerilim, sıkıntı, kaygı, bilinmezlik gibi duyguları vermek istediği sahnelerde etkili olduğu için kullanılır. Karakterin yaşadığı depresyonun boyutunu ya da baş dönmelerini göstermek için de önemlidir.

Hafta sonu izleyebileceğiniz film önerileri

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN