Arama

Sinema tarihinin başlangıcı: Trenin Gara Girişi

Sinema, bilimsel gelişmeler sonucunda ortaya çıkan bir endüstridir. Bilim insanlarının optik alanda yaptığı çalışmalar, fotoğrafın keşfi, görüntünün perdeye yansıtılabilir hale gelmesi gibi süreçlerin sonucunda meydana gelmiştir. Özellikle Lumiere kardeşlerin icat ettiği 'cinematographe', sinema tarihini başlatmış ve ilk film, seyircisiyle buluşmuştur. İşte sinemanın adım adım gelişim serüveni...

  • 4
  • 18
İLK FOTOĞRAF MAKİNESİ: CAMERA OBSCURA
İLK FOTOĞRAF MAKİNESİ: CAMERA OBSCURA

🔸 Pinhole ilkesi doğrultusunda, dönemin önemli buluşlarından biri olan "camera obscura" ortaya çıkar. Latince olan kavram 'camera' oda, 'obscura' karanlık anlamına gelir.

🔸 Bu icat, objektifi olmayan fotoğraf makinesi olarak düşünülebilir. Karanlık kutudaki iğne deliğinden giren ışık, yatay düzlemde ters görüntü oluşturur.

🔸 İcat edildiğinde devasa boyutlarda olan kutu, zamanla elde taşınabilecek kadar küçülür.

🔸 Camera obscura, sanatçıların gelişimine önemli katkılar sağlar, özellikle ressamlar, çizimlerinde bu icattan yararlanır.

Aracı ilk defa Leonardo da Vinci, el yazmalarını oluştururken çizim amaçlı kullanır.

  • 5
  • 18
GÖRÜNTÜYÜ İZLEYİCİYLE BULUŞTURAN BÜYÜLÜ FENER
GÖRÜNTÜYÜ İZLEYİCİYLE BULUŞTURAN BÜYÜLÜ FENER

🔸 "Camera obscura"nın icadının ardından magic latern olarak isimlendirilen büyülü fener cihazı bulunur.

🔸 Büyülü fener ile ışık kaynağı kullanılarak bir nesneye çizilen resimler duvara yansıtılır ve görüntünün büyütülmüş hali seyirciler tarafından izlenir. Kısaca büyülü fener, görüntüleri duvara yansıtan aygıt olarak tanımlanır.

🔸 Böylece camera obscura, fotoğraf makinesinin öncüsü iken büyülü fener, slayt projektörlerinin başlangıcı olarak sinemanın keşfine giden yolda önemli basamak olur.

  • 6
  • 18
İLK EFEKTLİ GÖSTERİ:FANTAZMAGORYA
İLK EFEKTLİ GÖSTERİ:FANTAZMAGORYA

Büyülü feneri geliştiren Etienne Gaspard Robertson, 1799 yılının Paris'inde fantazmagorya ile gösteriler düzenleyerek izleyicileri etkiler.

🔸 Büyülü feneri tekerlekli arabaya yerleştiren Robertson, perdeye yansıttığı görüntüleri yakınlaştırıp uzaklaştırarak boyutlarını değiştirir ve böylece hareket ediyormuş hissi verir.

🔸 Amacı, seyircileri korkutarak eğlendirmektir. Bunun için de hayalet, iskelet görüntülerini kullanır, kendince oluşturduğu duman ve ses efektleri ile de korkuyu arttırmaya çabalar.

🔸 Böylece sinema tarihi açısından korku efektlerini ilk kez kullanan Robertson, bir görüntü kaybolurken diğerini getirerek sinemasal anlatımın da öncü isimi olur.

  • 7
  • 18
HAREKETLİ GÖRÜNTÜNÜN İLK ÖRNEĞİ: TRAVMATROP
HAREKETLİ GÖRÜNTÜNÜN İLK ÖRNEĞİ: TRAVMATROP

🔸 1825'de İngiliz doktor John Ayrton Paris tarafından ortaya koyulan travmatrop, aslında görüntünün kalıcılığı ilkesine dayanan optik oyuncaktır.

🔸 Hareketli görüntü prensibini ortaya koyan bu icat, iki tarafına resim çizilmiş kağıt diskin hızla çevrilmesi ile iki resmin birleşmesi sonucu oluşur.

🔸 Buna göre kağıdın bir yüzüne kuş, diğer yüzüne kafes çizilmiş disk, iki ucuna bağlanan ipler sayesinde hızla çevrilir ve böylece iki görüntü birleşir. Kuş, kafesteymiş hissi oluşur. Bu icat, görüntünün kalıcılığı ilkesini kanıtlar.

  • 8
  • 18
FOTOĞRAFIN KEŞFİ
FOTOĞRAFIN KEŞFİ

🔸 Bütün bu keşiflerin ardından ilk fotoğraf, 1765 doğumlu Fransız Joseph Nicephore Niepce tarafından çekilir. Görüntüyü, kurşun ve kalay alaşımlı bir plakaya düşürerek çektiği fotoğrafların oluşması tam sekiz saati bulur ve görüntü net değildir.

🔸 Niepce'nin çalışmalarını yakından takip eden ressam Jaques Mande Daguerre, 1839'da gümüşlü levha üzerine yaklaşık 30 dakika pozlama süreli fotoğraf çekmeyi başarır. Ancak bu yöntemle çekilen fotoğrafların kopyası yapılamaz.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN