Arama

Teoriden Pratiğe Karagöz'den Sinemaya alıntılar

Geleneksel sanatlarımızdan biri olan gölge oyunu, Karagöz ve Hacivat tiplemeleri ile hafızalarımızda yer alır. Gölgeyi hareketlendiren Karagöz'ü, gerçeğe hareket kazandıran sinema ile bağdaştıran yönetmen Murat Pay, yaptığı çalışmalarında bu konunun derinliklerine iner. Sizin için yönetmenin Karagöz ile sinemayı bir araya getirdiği "Yar Bana Bir Eğlence: Teoriden Pratiğe Karagöz'den Sinemaya" adlı kitabından alıntıları derledik.

  • 12
  • 16

"Perde gazelleri, Karagöz'ün anlam dünyasını içinde barındıran, oyunun başlangıcında oyunun temel yönünü ve istikametini çizen önemli bir duraktır."

(s.34)

Hacivat ve Karagöz gerçekten yaşadı mı?

  • 13
  • 16

"Gölge, "hayal"i anlaşılır kılar; "hayal" ise tefekkür sahibi için gölge sahibinin idrak edilmesini sağlar."

(s.43)

  • 14
  • 16

"Sinemada "karakter" adıyla anılan oyuncu dünyası, Karagöz'ün çoğunlukla "tip" adını alan tasvirlerine karşılık gelir."

(s.92)

Senaryo yazım teknikleri

  • 15
  • 16

"Karagöz gölge aracılığıyla örter ve örttükçe örtünün altındakine işaret ederken sinema onu gerçek aracılığı ile aşikar eder ve "gerçek"i örtme maksadıyla kullandıkça daha da görünür kılar."

(s.105)

  • 16
  • 16

MURAT PAY KİMDİR?

🔸 1981 yılında İzmir'de doğan Pay, 2003 senesinde Marmara Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema bölümünden mezun olur. Ardından Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Tarihi ve Sanatları bölümünde "Gölge Oyunu Karagöz ve Sinema" başlıklı yüksek lisans tezini yazar.

🔸 Sinema ile ilgili teorik ve pratik pek çok çalışma yapan isim, Maşuk'un Nefesi, Miraciyye: Saklı Miras ve Dilsiz filmlerine imza atar. Yönetmen, 2022 yılında "Hep Otuz Üç Yaşında" adlı belgesel çalışmasını tamamlar.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN