Arama

"Yar Bana Bir Eğlence" kitabına dair notlar

Sinema serüveninde geleneği kendisine bir durak olarak gören yönetmen Murat Pay, yazdığı "Yar Bana Bir Eğlence: Teoriden Pratiğe Karagözden Sinemaya" adlı kitabında okuyucusunu farklı bir yolculuğa çıkarır. Yazar, seyirlik sanatlardan Karagöz'den günümüz sinemsına doğru bir güzergah belirler. Biz de sizleri, geleneği geleceğe sineması ile aktaran yönetmenin satırlarında bir gezintiye çıkaracağız.

🔸 Karagöz ile sinemanın benzerlik ve farklılıklarını inceleyen Pay, kitabında şöyle der: "Karagöz'de "hareket"in temsili "gölge", sinemada "hareket"in temsiline "gerçek"" denebilir."

🔸 Yani karşımızda bir yanda gölgeyi hareketlendiren Karagöz, diğer yanda ise gerçeğe hareket kazandıran sinema vardır.

Bu kitabı okuduğunuzda sanata farklı bir bakış açısıyla yaklaşacak, sinemanın kültürümüzün neresinde olduğunu sorgulayacaksınız.

🔸 "Karagöz, yıllar evvel perdeden "Hay Hak!" diye nida ettiğinde semada nasıl bir iz bıraktı; seyirci nezdinde hangi heyecan ve tecrübeleri yaşattı, bilmiyoruz. Fakat Karagöz'ün bu nidasının bugün bizi çevreleyen gök kubbeye bir yankı bıraktığından eminiz. Peki, sinema sanatçısı, bugün kendi gök kubbesinde yankılanan "Hay Hak!" nidasına nasıl kulak vermelidir?"

🔸 İşte, bu sualin cevabını bulmak üzere yazar, okuyucusunu filmlerinin hikayesini dinlemeye, Karagöz'ün nidasının kendi gök kubbesindeki yansımasına misafir olmaya davet eder.

10 maddede sinema

🔸 Öncelikle 2014 yapımı "Maşuk'un Nefesi" filminin kendisini, altı yüzyılı deviren ve ailemizi bir çatı altında toplayan Mevlid-i Şerif'in belgeselini yapmaya nasıl sevk ettiğini anlatır.

🔸 İlk başlarda da dediğimiz gibi yönetmen, film yapmak için çıktığı bu yolda ister istemez kendisini geleneğinin içerisinde bulur. Bunun en güzide örneklerinden biri de işte bu filmidir.

🔸 Kültürel hazine niteliği taşıyan diğer filmleri "Miraciyye: Saklı Miras, Hep Otuz Yaşında" ve özellikle en çok dikkat çeken yapıtı "Dilsiz"e de ayrı bir parantez açar.

Geleneği sinemaya aktaran yönetmen: Derviş Zaim

🔸 Hat sanatını objektifine alan yönetmen, Dilsiz filminde gelenekle fikri düzeyde bir hesaplaşma yaşadığını aktarır.

🔸 Bu hesaplaşma esnasında bitap düşen isim, gelenek ile mutlak surette barışmasının yahut sürekli kavga etmesinin gerekmediğini fark eder.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN