Arama

"Yar Bana Bir Eğlence" kitabına dair notlar

Sinema serüveninde geleneği kendisine bir durak olarak gören yönetmen Murat Pay, yazdığı "Yar Bana Bir Eğlence: Teoriden Pratiğe Karagözden Sinemaya" adlı kitabında okuyucusunu farklı bir yolculuğa çıkarır. Yazar, seyirlik sanatlardan Karagöz'den günümüz sinemsına doğru bir güzergah belirler. Biz de sizleri, geleneği geleceğe sineması ile aktaran yönetmenin satırlarında bir gezintiye çıkaracağız.

🔸 Öncelikle 2014 yapımı "Maşuk'un Nefesi" filminin kendisini, altı yüzyılı deviren ve ailemizi bir çatı altında toplayan Mevlid-i Şerif'in belgeselini yapmaya nasıl sevk ettiğini anlatır.

🔸 İlk başlarda da dediğimiz gibi yönetmen, film yapmak için çıktığı bu yolda ister istemez kendisini geleneğinin içerisinde bulur. Bunun en güzide örneklerinden biri de işte bu filmidir.

🔸 Kültürel hazine niteliği taşıyan diğer filmleri "Miraciyye: Saklı Miras, Hep Otuz Yaşında" ve özellikle en çok dikkat çeken yapıtı "Dilsiz"e de ayrı bir parantez açar.

Geleneği sinemaya aktaran yönetmen: Derviş Zaim

🔸 Hat sanatını objektifine alan yönetmen, Dilsiz filminde gelenekle fikri düzeyde bir hesaplaşma yaşadığını aktarır.

🔸 Bu hesaplaşma esnasında bitap düşen isim, gelenek ile mutlak surette barışmasının yahut sürekli kavga etmesinin gerekmediğini fark eder.

  • 10
  • 10

🔸 Yazarın gelenek hakkındaki düşüncelerini destekleyen sözlerle veda edelim...

🔸 Sezai Karakoç'un deyişiyle gelenek, "ilk başlarda kavga etmek ama sonra uzlaşmak zorunda olduğumuz, şimdinin yepyenisi ve güzelini ortaya koyduktan sonra bizzat kendimizin, gelenek halkasının kurucusu olarak ona eklemlendiğimiz koca bir ağaçtı. Kökleri şimdide, dalları geçmişte saklı"

Sezai Karakoç'tan en güzel alıntılar

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN