Arama

İstanbul'daki Mimar Sinan camileri

Osmanlı'ya özgü mimari kimlik oluşturan Mimar Sinan, gelenekleri yadsımayan bir yenilikçi, dahice sentezler üreten bir mimardı. Sinan, Osmanlı mimarisinin klasik çağını kurup imparatorluğa özgü bir mimari kimlik oluşturdu. Sadece yaşadığı dönemi değiştirmekle kalmayıp vizyonu ve dehasıyla çağlar ötesine ulaştı. Bütün dünyanın ustalığını kabul ettiği Mimar Sinan'ın, İstanbul'u süslediği camilerini sizleri için derledik.

  • 10
  • 16

Kazaskerin Manavgatlı olması sebebiyle Manav İvazağa diye anılır. Cami tek kubbeli ve beş tane yarım kubbe ana kubbeye destek olmuştur. Huzur veren bir bahçesi bulunmaktadır. Tarihi yarım ada kapsamındadır. İvazağa Anadolu ve Rumeli *kazaskerliği yapmıştır.

*Kazasker ya da kadıasker, Osmanlı Devleti'nde şeri davalara bakan askeri hakim.

  • 11
  • 16
RÜSTEM PAŞA CAMİİ
RÜSTEM PAŞA CAMİİ

Bu cami Kanuni Sultan Süleyman'ın sadrazamlarından ve aynı zamanda kızı Mihrimah Sultan'ın kocası olan Damat Rüstem Paşa için Mimar Sinan'a yaptırıldı.

Sinan'ın yaptığı camilerin plan gelişimi içinde önemli bir yere sahip olan ve merkezî plan denemeleri arasında sekiz destekli merkezî kubbeli şemanın ilk örneğini oluşturan cami enlemesine dikdörtgen bir harime sahiptir.

Rüstem Paşa Camii, 1660 tarihli büyük yangında ve Fâaih Camii'ni yıkan 1766 depreminde önemli ölçüde hasara uğramış, depremde çöken kubbesi ve minaresi daha sonra yenilenmiştir.

  • 12
  • 16

Camiye iki yandan merdivenle çıkılır. Planı dikdörtgendir, merkezi kubbe kemerlerle dört fil ayağına ve sütunlara oturur. Son cemaat yeri altı sütunlu ve beş kubbelidir.

Önüne sonradan kemerler, sütunlar ve ahşap çatılı, saçaklı bir kısım eklendi. Rüstem Paşa Camii'nin kubbe eteklerine kadar her tarafı çinilerle kaplıdır. Özellikle lale motifli çiniler, Osmanlı çini sanatının en başarılı örneklerinden sayılır.

Bunlardan daha iyi korunmuş durumda olan soldaki pano, lacivert zemin üzerine stilize edilmiş natüralist bir üslupla düzenlenmiş "doğa yorumu" ile klasik dönem çini süsleme sanatının en güzel örnekleri arasındadır.

  • 13
  • 16
HAS ODABAŞI CAMİİ
HAS ODABAŞI CAMİİ

Has Odabaşı Behruz Ağa Camii, bir Mimar Sinan yapımı bir camidir. Etrafındaki yerleşim bölgesi de Odabaşı semti olarak adlandırılır. Çapa'ya çıkan Başvekil caddesi ile Mevlanakapı caddesi ve Ahmet Vefik Paşa caddeleri kavşağındaki Odabaşı semtindedir.

Mevlanakapı caddesindeki ana kapısından avluya girildiğinde Has Odabaşı Behruz Ağa'nın mezarı soldadır. Sağda şadırvan, tuvalet, imam odaları vardır. İkinci avlu kapısı kıble yönündeki caddededir.

  • 14
  • 16

Mimarisi

Behruz Ağa camii ahşap ve tek minarelidir. Çatısı kırma çatıdır. Dikdörtgen planlıdır ve tahta kapıdan girdikten sonraki sağlı sollu yüksek platform son cemaat yeri olarak cami içindedir. İkinci kapıdan sahına girilir.

Tarihi

Kanuni Sultan Süleyman'ın *odabaşısı Behruz Ağa tarafından 1562 tarihinde *sıbyan mektebi çeşmesi ve günümüze ulaşmayan hamamıyla birlikte inşa ettirilmiştir. Mimar Sinan eseri olan Camii 1782 yılında yanmış, 1836'da II.Mahmud tarafından tamir ettirilmiştir. 1983 yılında geniş bir tadilat çalışmasından sonra son şeklini almıştır.

Odabaşı: Yeniçeri örgütünde, görevi alaylarda selam törenlerini düzenlemek olan subay.

Sıbyan mektebi: Sıbyan mektebi, Osmanlı'da ilköğretim kurumlarına verilen genel ad.

Osmanlı'da eğitim terimleri

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN