Suya aksini yansıtan 3 İstanbul camisi
Dolmabahçe Sarayı'nın hemen yanında yer aldığı için sarayın devamı olarak düşünülen ve "Dolmabahçe Camii" olarak bilinen caminin asıl adını biliyor musunuz? Peki ya, Boğaziçi'nin hemen girişinde zarif mimarisiyle bizleri karşılayan Ortaköy Camii'nin kim tarafından yaptırıldığını? Veya iyi bir hat sanatkarı olan Sultan Abdülmecid'in nakşettiği kelime-i tevhidin hangi caminin minberinde yer aldığını? Allah'ın bize mescid kıldığı yeryüzünde, kimi camiler var ki denize açılan pencereleriyle, suyun üzerine düşürdükleri yansımalarıyla adeta göz kamaştırıyorlar. Suya aksini yansıtan 3 İstanbul camisini sizler için derledik.
Giriş Tarihi: 15.04.2019
09:20
Güncelleme Tarihi: 15.04.2019
09:26
ORTAKÖY – BÜYÜK MECİDİYE CAMİİ
Beşiktaş ilçesinde, Ortaköy iskele meydanının kuzey ucunda bulunmaktadır. Güneyi ve batısı denizle çevrili olan eser, Boğaz'a uzanan küçük bir burnun üzerindedir.
Caminin bulunduğu yere, daha önce Vezir İbrahim Paşa'nın damadı Mahmud Ağa, 1721'de bir mescit inşa ettirmiştir.
YIKILAN MESCİDİN YERİNE İNŞA EDİLDİ
Mahmud Ağa'nın Patrona Halil Ayaklanması'nda ölümünden sonra yıkıldığı tahmin edilen mescidin yerine, günümüzdeki cami yapılmıştır.
1721 yılında inşa edilen ilk yapının, Mahmud Ağa'nın damadı Kethüda Davetdar Mehmed Ağa tarafından 1740'lı yıllarda yenilendiği tahmin edilmektedir.
1810'lardaki Bostancıbaşı defterlerinde "Mehmed Kethüda Cami-i Şerifî" olarak kayıtlı olan eser, Büyük Mecidiye Camii adıyla da bilinir.
GİRİŞİNDE SULTAN ABDÜLMECİD’İN TUĞRASI BULUNUR
Ortaköy Camii, Dolmabahçe Sarayı'nın yapıldığı ve kentin anıtsal dokusunun Boğaziçi'ne doğru uzandığı yıllarda, bu açılışı simgeleyen yapılardan biri olarak gerçekleştirilmiştir.
Sultan Abdülmecid tarafından 1853'te yaptırılan caminin giriş kapısı üzerindeki kitabede Sultan Abdülmecid'in tuğrası ile birlikte caminin bitirilişini belirten tarih yazılıdır. Caminin mimarı Nikogos Balyan'dır.
ABDÜLMECİD’İN HAT YAZISI MİNBERİ SÜSLER
Cami, 19'uncu yüzyıl selatin camilerinin tümünde olduğu gibi iki bölümden; asıl ibadet mekânı olan harim bölümü ile girişin önünde yer alan hünkâr kasrından oluşur.
Kare planlı harim bölümü, sağır kasnaklı bir kubbe ile örtülüdür. Caminin mermer mihrabı ve minberi motiflerle süslenmiştir. Minberin üzerinde Sultan Abdülmecid'in kelime-i tevhid yazısı bulunur.
BAROK VE ROKOKO TARZININ YANSIMALARI GÖRÜLÜR
Vaaz kürsüsü mermer ve somakiden yapılmıştır. Caminin duvarlarında Sultan Abdülmecid'in "çeheyar-ı güzin" levhası ile Ali Haydar Bey tarafından yazılan levhalar asılıdır.
Barok tarzında yapılan caminin zengin iç süslemelerinin aksine hünkâr kasrı bölümü çok sadedir. Caminin dikdörtgen planlı son cemaat yeri içeridedir.
Caminin taştan, oyma ve kabartma süslemeli dış cephesi barok ve rokoko tarzındadır.