Yüksek dağların ardı: Sümela
Dördüncü yüzyılda Altındere vadisini kuşatan Karadağ'ın içine inşa edilen Sümela Manastırı, zamanında dünyanın en önemli dini merkezlerinden birisiydi. Latin istilası sonucunda Trabzon'a kaçan Komnenosların iktidarında altın çağını yaşayan Manastır, yüzyıllar boyunca görkemi ile göz kamaştırdı. Osmanlılar idaresinde de büyük bir ilgi ve alakaya mazhar olan Sümela'nın kaderi 1923'te gerçekleşen mübadele ile sonsuza dek değişti.
Giriş Tarihi: 31.01.2023
15:43
Güncelleme Tarihi: 27.06.2024
13:43
Trabzon Rum İmparatorluğu döneminde Sümela Manastırı
◾ Latin istilasından kaçarak Trabzon'da bir imparatorluk kuran yönetici aile Komnenoslar bölgedeki Hristiyan varlığını artırmaya yönelik politikalar içinde oldular. Bu anlayışın neticesinde pek çok kilise inşa ederek, eski dini kurumları kalkındıran aile ile 13. yüzyılın ortalarından itibaren Sümela dini bir merkez ve Hac durağı olarak kabul edildi.
◾ Sümela'ya atfedilen bu önem öyle bir raddeye ulaştı ki İmparator III. Alexios 'un taç giyme töreni dini temsilciler eşliğinde burada gerçekleşti. İstanbul'dan gelen Komnenos Hanedanlığı tarafından kutsal bir merkez olarak kabul edilen Manastır , altın çağını bu aile döneminde yaşadı. Yine bu dönemde Hıristiyan aleminin dört bir tarafından hacılar ve seyyahlar Sümela'yı ziyaret etmek için çok ciddi mesafeler aşarak Trabzon'a geldiler.
İstanbul'un fethi Osmanlı'nın gelişmesini nasıl etkiledi?
◾ 1461 senesinde Trabzon'u fetheden Fatih Sultan Mehmed, iki yüz elli yılı geçen Trabzon Rum İmparatorluğu' na son verdi. Böylece Sümela da diğer dini kurumlar gibi Osmanlı idaresine geçti. Bu tarihten itibaren gayrimüslüm kurumlarının statüsünde herhangi bir değişiklik olmadı. Fatih Sultan Mehmed tarafından Sümela'ya dair bir imtiyaz dahi verildi.
◾ Sonraki dönemlerde de Osmanlıların Sümela'ya olan ilgi ve alakası devam etti . Yavuz Sultan Selim Manastır'a beş adet işlemeli kandil hediye etti. Korunaklı Manastır , diğer dönemlerde de gözde bir konumdaydı .
◾ Sultan II. Selim "On Emir"in yazma bir nüshası nı Sümela Manastırı'na hediye ederek var olan iyi ilişkileri devam ettirdi. Osmanlı padişahları değiştikçe Manastır'a verilen berat belgeleri de zamanla yenilendi.
◾ Manastır'ın ihtiyaçları padişahlar tarafından giderildi. 1672 yılında İstanbul, 1675 senesinde ise Sümela'ya Kudüs Patriği ziyaret gerçekleştirdi. Bu ziyaretler on yedinci yüzyılda dahi Sümela'nın önemini gösterir niteliktedir.
Balkanlarda İslam nasıl yayıldı?
◾ Hükümdarlar ve patrikler in Sümela'ya olan ilgileri ve bağışları zamanla Sümela'nın düya üzerindeki itibarını artırdı ve konumunu sivriltti. Ayrıca asırlar boyunca bir entelektüel birikim elde eden Manastır, zaman içerisinde pek çok bilgin çıkararak Hristiyan dünyasında önemli bir mevkiye yükseldi.
◾ Trabzon başta olmak üzere çevre memleketlerden Sümela Manastırı'nın kütüphanesine ciddi bağışlar oldu. Manastır'ın kütüphanesi ciddi bir entelektüel birikim oluşmasına katkı sağladı. Osmanlı'ya bağlı olarak hükmeden Eflak ve Boğdan prensleri memnuniyetlerinin bir yansıması olarak Sümela ile yakından ilgilendiler.
◾ Ayrıca gezgin keşişlerin yuvası olan Sümela, tarihi boyunca yetiştirdiği çok sayıdaki papazla Hıristiyan Rumların irşadı ile ilgilendi. Sultan II. Abdülhamid de Sümela'ya yakın ilgi göstererek yaptığı geniş bağışlarla Manastır'ın etrafındaki on beş köyün gelirlerini bağışladı.
◾ Sümela'nın Osmanlılar döneminde ayrıcalıklı bir konum da olması şehir ve etrafındaki bölgedeki Rum kültürünün yaşamasına önemli ölçüde etki etti. Yüksek dağların ardındaki Sümela Manastırı'nın kaderi mübadele ile değişti. Mukim olan Rumların Yunanistan'a göçmesiyle Manastır yıllar boyunca boş kaldı.
İstanbul'un fethi Osmanlı'nın gelişmesini nasıl etkiledi?