Edebiyatımıza umudun yansıyışı: Mavi
Gökyüzüne en çok yakışan, içimizi ferahlatıp açan bir renktir, mavi. Umudun rengi... Peygamber Efendimiz (SAV) üzülünce gökyüzüne, sevinince toprağa bakarmış. Çünkü toprakta tevazu, gökte ferahlık var derler. Biz de içiniz açılsın diye edebiyatımızdaki mavili şiirleri derledik.
Giriş Tarihi: 14.08.2022
10:31
Güncelleme Tarihi: 14.08.2022
13:14
Bu umut özgür olmanın kapısı; Mutlu günlere insanca aralık. Bu sevinç mutlu günlerin ışığı; Vurur üstümüze usulca ürkek.
Gel yurdumun insanı görün artık, Özgürlüğün kapısında dal gibi; Ardında gökyüzü kardeşçe mavi!
Elleri var Özgürlüğün - Oktay Rıfat Horozcu
➡ Oktay Rıfat Horozcu Kimdir?
➡ İlk şiiri 1936'da Varlık dergisinde yayımlanan şairin Orhan Veli Kanık ve Melih Cevdet Anday ile Varlık dergisinde başlattıkları atılım "Garip" adı verilen şiir akımının doğmasına neden oldu. İlk şiirlerinde, kentli insanın günlük yaşamını işledi. Etkileyiciliğini alay ve yergiden alan, dili sade ve kısa şiirler yazdı. "Yaşayıp Ölmek ve Avarelik Üstüne Şiirler" kitabında bir yandan Garip çizgisini sürdürürken bir yandan geleneksel biçimler denedi. Yarım ve tam kafiyeler kullandığı bu dönem şiirlerinde halk şiiri geleneğini ilerletmeye çalıştı. Şiirinin üçüncü evresinde toplumsal sorunlara ağırlık veren şair, halk deyişlerinden yararlanarak alaya, yergiye dayalı şiirler yazdı. Düzyazıya yaklaşan uzun şiirlerinde yöresel ağızlardan argoya kadar konuşma dilinin zengin imkanlarını kullandı.
Gök mavi mavi gülümsüyordu, Yeşil yeşil dallar arasından. Altın sesi birdenbire sordu: "Ne haber eski aşk yarasından!"
Kapandı, dedim, bitti karanlık; Vuslatla sona erdi o çile; Bu huzur şelâlesi aydınlık Yeni bir çağdır başlar seninle
➡ Cahit Sıtkı Tarancı Kimdir?
İlk şiirleri Muhit, Servet-i Fünun ve Uyanış dergilerinde yayınlanan şair, hece ölçüsünün alışılmış kalıplarının dışına çıkan biçemiyle dikkat çeker. Hiçbir akıma bağlanamayan, lirik, içten ve kendine özgü bir üslup geliştiren şairin hem yaşama sevincini hem karamsarlığı yansıttığı şiirlerinde "yalnızlık" ve "ölüm" temaları ağır basar. Onun tanınmasında en etkili olan eseri "Otuz Beş Yaş" şiiridir.