Arama

Mekânın Hafızası: Şehrengizler

Medeniyetin kökleri olan şehirlerin ruhunun mühürlenmesidir şehrengiz. Bu eserler sayesinde Anadolu ve Balkanlar'ın ruhuna dokunabiliyor, mekânın hafızasını teneffüs edebiliyoruz. Tarihi bir vesika olmanın dışında kültürel bir hazine olarak da tebarüz eden şehrengiz türü, edebiyatımızın geniş hacmini de ortaya çıkarır.

  • 4
  • 10
📚 Meşhur Şehrengizler nelerdir?
📚 Meşhur Şehrengizler nelerdir?

📌 Edebiyatımızda 16-19. yüzyıl arası telif edilen şehrengiz türü, şehirleri tasvir etmesi, devrin ekonomik, sosyal, kültürel özelliklerini zikretmesi bakımından önemli bir nazım şekli olmuştur. Birçok şair bu türde eser vererek önemli bir literatür oluşmasına hizmet etmişlerdir. Sizin için öne çıkan şehrengizleri bir sıraya matuf olarak paylaşıyoruz.

🔷 Mesîhî ➡ "Şehr-engîz Der Medh-i Cüvânân-ı Edirne"
🔷 Zâtî ➡"Şehr-engîz-i Edirne"
🔷 Kâtib Davud➡ "Şehr-engîz-i İstanbul"
🔷 Taşlıcalı Yahyâ➡ "Şehr-engîz-i İstanbul"
🔷 Lâmi'î Çelebi➡"Şehr-engîz-i Bursa"
🔷 Hayretî➡"Şehr-engîz-i Belgrad"
🔷 Hayretî➡" Şehr-engîz-i Yenice"
🔷 Üsküplü İshâk Çelebi➡"Şehr-engîz-i Bursa"
🔷 Üsküplü İshâk Çelebi➡"Şehrengîz-i Mahbûbân-ı Vilâyet-i Üsküb"
🔷 Usûlî➡"Şehrengiz-i Yenice"
🔷 Usûlî➡"Şehr-engîz-i Edirne"
🔷 Nihâlî ➡"Bursa Şehrengizi"
🔷 Cefâyî➡"Şehr-engîz-i Rize"
🔷 Fakîrî➡"Şehr-engîz-i İstanbul"
🔷 Sâfî➡"Şehr-engîz-i İstanbul"
🔷 Za'fî-i Gülşenî➡"Moton Şehr-engîzi"
🔷 Za'fî-i Gülşenî➡"Şehr-engîz-i Âbkır"
🔷 Za'fî-i Gülşenî➡"Şehrengiz"
🔷 Âşık Çelebi➡"Şehr-engîz-i Bursa"
🔷 Kerîmî ➡"Şehr-engîz-i Edirne"
🔷 Vechî➡ "Şehr-engîz-i Gelibolu"
🔷 Firdevsî➡"Şehr-engîz"

İslam Sanatları hakkında genel bir bilgi almak için tıklayın

  • 5
  • 10
📕 Mesîhî, “Şehr-engîz Der-Medh-i Cüvânân-ı Edirne”
📕 Mesîhî, Şehr-engîz Der-Medh-i Cüvânân-ı Edirne

📌 Edebiyatımızda şehrengiz türünün ilk eseri olan kitap, bir tür başlangıcı olması sebebiyle çok ciddi derecede kıymet görür. Şehrengiz; Edirne'nin tarihi, tabii güzelliklerine ve güzellerine odaklanır. Eserin başlangıcında şair dini yükümlülüklerini yerine getiremediği için pişmanlıklarını Hak Teâla'ya arz eder. Mesîhî, Edirne'yi tasvir ettiği bölümde; Padişah ile geldiği şehri, ana hatlarıyla anlatır. Bu bilgiler dönemin sosyolojik tespiti açısından da çok önemlidir.

Mesîhî kimdir?
Priştinelidir. Sehî'nin tezkiresinde geçtiğine göre iyi bir eğitim almış ve II. Bayezid döneminde İstanbul'da bulunmuştur.

(X) 🔍 Bilgi Notu:
178 beyitten oluşan şehrengiz, "Mefâ'îlün/Mefâ'îlün/Fe'ûlün" vezni ile kaleme alınmıştır.

Eserden alıntı

"Sâkî şu denlü turdı gice hidmetünde kim
İndi sürâhinün kara sular ayağına"

Günümüz Türkçesiyle

(Saki kimin hizmetinde dönüp durdu gece boyu
Sürahinin ayaklarına kara sular indi)

"Gördi kim uçmağa döndi dürlü zînetle zemîn
Yire uçmak kasdına açdı o dem şeh-per hilâl"

Günümüz Türkçesiyle

(Kim cennete vardı da türlü süslerle yeryüzüne döndü gördü
Yere cennet kastına o zaman açtı büyük kanatlarını)

Mehmet Akif Batı'ya nasıl seslendi? Okumak için tıklayın

  • 6
  • 10
📔 Zâtî, “Şehr-engîz-i Edirne”
📔 Zâtî, Şehr-engîz-i Edirne

📌 Eser, Adem'in (AS) yaratılışının anlatılması ile başlar. Akabinde bir naat ve II. Bayezid'i öven Zâtî, Edirne'yi tasvir etmeye başlar. Kitap ayrıca şehrengiz türünün ikinci eseri olmasıyla öne çıkar. Edirne'nin doğal güzelliklerini bir ressam edasıyla zikreden şair şehrengizinde, 16. yüzyıl Edirne'si özelinde Rumeli'ye dair ciddi bilgiler verir.

Zâtî kimdir?
1471- 1546'da yılları arasında yaşayan divan şairi. Kaynaklarda adı Bahşi, İvaz ve ya Satı olarak geçer.

(X) 🔍 Bilgi Notu:
II. Bayezid'e özel günlerde sunduğu kasidelerle dikkat çeken Zâtî, devrin önde gelen siyasi ve edebi çevreleri ile yakın ilişki içerisinde olmuştur.

Eserden alıntı

"Şehin-şeh Bâyezid ibn-i Mehemmed
Mü'ebbed devleti cündi mü'eyyed

İrişdi Edrine şehrine ol mâh
O yirün başına gün togdı nâ-gâh"

Günümüz Türkçesiyle

(Şahlar şahı Muhammed oğlu Bayezid
Ebedi olsun devleti ebedi olsun ordusu)

(Edirne şehrine geldi o ay
O yerin üstüne vakitsiz doğdu)

Hasret, şiirlerde nasıl karşılık buldu? Okumak için tıklayın

  • 7
  • 10
📗 Taşlıcalı Dukakin-zâde Yahyâ Bey, “Şehr-engîz-i İstanbul”
📗 Taşlıcalı Dukakin-zâde Yahyâ Bey, Şehr-engîz-i İstanbul

📌 Eser 1523-1536 yılları arasında yazılır. Şehrengiz 345 beyit olup mesnevi nazım şekli ile aruzun "Mefâ'îlün/ Mefâ'îlün /Fe'ûlün" kalıbıyla yazılmıştır. Eserde Kanuni ve İbrahim Paşa övülerek İstanbul'un baharı tasvir edilir. Taşlıcalı gibi usta bir şairin 16. yüzyıl İstanbul'unu ve baharını tasvir etmesi araştırmacılar için bulunmaz bir nimettir. İstanbul'un tabii güzelliklerini göstermesi ile öne çıkan eser aynı zamanda dönemin sosyal şartlarının ne denli iyi olduğunu da kanıtlar.

Taşlıcalı Yahyâ kimdir?
1582'de vefat eden hamse isimli eseriyle meşhur olmuş divan şiiri. Bir yeniçeri olmasına rağmen Fenarizade ve Kemalpaşazade'nin sohbet meclislerinde bulunarak devrin ilmi muhitinde bulundu. Şiirleri ile sarayda bir yer edindi.

(X) 🔍 Bilgi Notu:
Aslen Arnavut olan Taşlıcalı Yahya, Dukakin namlı tanınmış bir aileye mensup olduğu için Dukakinzâde diye de anılmıştır.

Eserden alıntı

"Âşık oldur ki ışkı ile müdâm
Eyleyüp uyhuyı gözine harâm

Seve bir sevr boylı mahbûbı
Derd-i ışkınun ola Eyyûbı"

Günümüz Türkçesiyle

(Âşık aşkı ile daima beraber olandır
Uykuyu gözüne yasaklayarak)

(Severse servi boylu bir sevgiliyi
Aşk derdinin olur Eyyübü)

Şairlerimiz yalnızlığı nasıl betimledi? Okumak için tıklayın

  • 8
  • 10
📘 Hayretî, “Şehr-engîz-i Belgrad”
📘 Hayretî, Şehr-engîz-i Belgrad

📌 Osmanlı döneminde uzun yıllar askerlerin kışlak olarak kullandıkları Belgrad, Osmanlılara Orta Avrupa'nın kapısını açan mühim bir şehirdir. Belgrad, tarihi ve doğal güzellikler olarak da Avrupa'nın sayılı kentlerindendir. Fetihten sonra Belgrad'a uğrayan Hayretî şehri çok beğenir. İnsanlarını ve şehri eserinde detaylıca tasvir eden şair, dönem araştırmacıları için adeta bir kaynak eser yazar.

Hayretî kimdir?
1534'te vefat eden divan şairi. Yenice, İstanbul, Belgrad ve Üsküp arasında gezgin bir hayat süren Hayretî, gözlemlerini şiirlerine aksettirir.

(X) 🔍 Bilgi Notu:
Hayâli, Usûli, Garîbî ile arkadaşlık ilişkisinde olan Hayretî şiirini daima diri tutmasını bilmiştir.

Eserden alıntı

"Taşı lal-i Bedahşân toprağı şan misk ü amberdür
Suyı ya Selsebil ırmagıdur ya Âb-ı Kevserdür
İçinde âdemi ekser perî yüzli meleklerdür
Nazîrin görmedüm yârân bu şehir cennet-âsânun"

Günümüz Türkçesiyle

(taşı badahşan taşı toprağı misk amberdir
suyu ya cenetteki Selsebil ırmağı ya kevser suyudur
İçindeki insanların çoğu peri yüzlü meleklerdir
bakan görmedim dostlar bu şehir cennet gibidir)

Ahmet Hamdi Tanpınar'ın günlükleri bize ne söyler? Okumak için tıklayın

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN