Arama

Levh-i mahfuz nedir? Levh-i mahfuz Kur'an-ı Kerim'de nasıl geçer?

Levh-i mahfuz, yüce Allah'ın sonsuz ilminin kaydedildiği yerdir. Ayet-i kerimelerden, kainatta meydana gelecek bütün varlık ve olayların bu kitapta yazıldığı bilinir. Kur'an-ı Kerim de levh-i mahfuzdan dünya semasına Berat gecesinde toptan indirilmiştir. Peki, levh-i mahfuz Kur'an-ı Kerim'de nasıl geçer?

Yunus ve Sebe' surelerinde ise levh-i mahfuz "kitâb mübîn" olarak geçer.

"Ne zaman sen bir faaliyet göstersen, Kur'an'dan bir bölüm okusan ve siz ne zaman bir iş yapsanız, o işe koyulduğunuzda muhakkak ki biz üzerinizde gözetleyici oluruz. Ne yerde ne de gökte, zerre miktarı bir şey bile rabbinin bilgisi dışında kalmaz; bundan daha küçük veya daha büyük ne varsa istisnasız apaçık bir kitapta yazılıdır."

Yûnus 10/61

"İnkâr edenler, "Bize kıyamet gelmeyecek" dediler. De ki: "Bilâkis! Gaybı bilen rabbime and olsun ki o size mutlaka gelecektir." Göklerde ve yerde zerre miktarı bir şey, O'nun bilgisi dışında kalamaz. Bundan daha küçük veya daha büyük hiçbir şey yoktur ki apaçık bir kitapta kayıtlı olmasın."

Sebe' 34/3

Levh-i mahfuz terkibi yerine Vâkıa suresinde "kitâb meknûn" , İsrâ ve Ahzâb surelerinde ise "kitâb mestûr" ifadesi kullanılır.

"(Aslı) korunmuş bir kitaptadır."

el-Vâkıa 56/78

"(Günaha batmış) ne kadar ülke varsa hepsini kıyamet gününden önce ya helâk etmiş veya onlara çetin bir şekilde azaba uğratmış olacağız. Bu, kitapta yazılıdır."

el-İsrâ 17/58

Peygamber müminlere kendilerinden daha yakındır, eşleri de onların anneleridir. Aralarında kan bağı bulunanlar Allah'ın kitabında (mirasçılık bakımından) birbirlerine, diğer müminlerden ve muhacirlerden daha yakındırlar; dostlarınıza lutufta bulunmanız başkadır. Bu hüküm kitapta kayıt altına alınmıştır.

el-Ahzâb 33/6

Ra'd ve Zuhruf surelerinde "ümmü'l-kitâb" anlamında kullanılır.

Allah dilediğini siler, dilediğini de yerinde bırakır; ana kitap onun katındadır.

er-Ra'd 13/39

Kuşkusuz o, katımızdaki ana kitaptadır; çok yücedir, hikmetle doludur.

ez-Zuhruf 43/4

  • 8
  • 11
İSLAM ÂLİMLERİ LEVH-İ MAHFUZU NASIL AÇIKLADI?
İSLAM ÂLİMLERİ LEVH-İ MAHFUZU NASIL AÇIKLADI?

İbni Teymiye, levh-i mahfûzu Kur'an'ın indirilmeden önceki yazılı olduğu levha olarak anlarken Zerkani, Kur'an'ın asıl nüshasının levh-i mahfuzda olduğunu, elimizdeki mushafın da bu asıl nüshaya uygun olarak tertip edildiğini söyler. Elmalılı ise levh-i mahfuzu yazıcı meleklerin ilahi ilmi kaydettikleri yer veya semavi kitapları oradan istinsah ederek Cebrail'e sundukları bir makam olarak açıklar.

Fahreddin Razî ise levh-i mahfuzu kitap kavramı ile ilişkilendirerek iki farklı kitap anlayışı geliştirdi. Ona göre Allah'ın katında iki kitap vardır. Bunlardan ilki yaratmayla ilgili olup bunu melekler mahlûkat için yazarlar. Bu kitap, silme ve tespit etme yeridir. İkinci kitap ise levh-i mahfûzdur. Bu kitap, ulvi ve süfli âlemle ilgili bütün hallerin belirlendiği bir kitaptır.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN