1 resim 1 hikaye: Ertuğrul Süvari Alayı'nın Galata Köprüsü'nden Geçişi
Fausto Zonaro, 19. yüzyılın önemli ressamlarından biriydi. Kültür ve sanatın değer gördüğü İstanbul'a gelmesi hayatının dönüm noktasını oluşturdu. Resimlerinde Osmanlı toplumunun hüznünü, sevincini, törenlerini, bayramlarını, merasimlerini yansıttı. Sultan II. Abdülhamid'e sunduğu bir tablo ile saray ressamı unvanını aldı: Ertuğrul Süvari Alayı... Peki, bu tablonun hikayesi neydi? Gelin, Fausto Zonaro'nun başyapıtı üzerinden tarihi bir yolculuğa çıkalım.
Giriş Tarihi: 27.12.2021
19:50
Güncelleme Tarihi: 11.02.2022
15:12
Sesli dinlemek için tıklayınız.
(x) Ertuğrul Süvari Alayı'nın Galata Köprüsü'nden Geçişi, Fausto Zonaro
🔸 Bu çalışmanın sonucunda "Ertuğrul Süvari Alayı'nın Galata Köprüsü'nden Geçişi" tablosu ortaya çıktı.
🔸 Başressam Luigi Acquarone vefat edince Zonaro, tabloyu saraya sundu. Dostu Münir Bey ise bir Cuma selamlığından sonra resmi padişaha gösterdi.
🔸 Resim, Sultan Abdülhamid tarafından o kadar çok beğenildi ki sanatçı hem Mecidî Nişan ile ödüllendirildi hem de ressam-ı hazreti şehriyari (saray ressamı) unvanını aldı.
(x) Bilgi notu:
(x) Ressam-ı Hazret-i Şehriyârî, Osmanlı'da saray ressamı anlamında kullanılan bir unvandı.19. yüzyılda birçok ressamın hayali, İstanbul'da yaşamak, saraydan resim siparişi almak ve padişah tarafından beğenilmekti. Zonaro gibi ressamlar bu hayallerine kavuşarak saray ressamı olma onurunu kazandılar.
(x) Ertuğrul Süvari Alayı tablosu, Zonaro'nun hayatında bir dönüm noktası oldu.
🔸 Tabloda Sultan Abdülhamid'in hassa alayı, tören düzeninde Galata Köprüsü'nden geçerken gösterilir. Askeri geçidi izleyen halk arasında ressam, kendini ve eşini de resmetti.
🔸 Silik bir dumanın ardında Yeni Cami de görülür.
🔸 Tablonun sol alt köşesinde anne ve çocuğun alayı işaret etmesinden halkın askerleri çok sevdiği ve gurur duyduğu anlaşılır.
(x) Yapımı 66 yıl süren Osmanlı camisi: Yeni Camii
🔸 Ertuğrul Süvari Alayı tablosu, Osmanlı'nın kültür ve tarihini yansıtması bakımından çok önemlidir.
🔸 Kalabalık bir halkın, alayı izlemeye geldiği görülür. Buradan da devletin askeri gücü ve ihtişamının ne kadar yüksek olduğu anlaşılır.
🔸 Derin bir perspektif hâkim olduğu tabloda güncel bir yaşantı sahnelenir.
Ertuğrul Süvari Alayı tablosu, Zonaro'nun başyapıtlarından biri olarak kabul edilir.
🔸 1897'de tamamladığı "Saldırı" adlı resminin sultan tarafından beğenilmesi üzerine, sanatçıya Akaret-i Seniyye binalarından birini bağışladı. Ressam burayı hem ev hem de sergi salonu olarak kullandı.
🔸 20 yıl yaşadığı İstanbul'da 300'den fazla tablo yaptı, 8 sergi açtı.
(x) Tarihte iz bırakan 10 ressam
(x) Kayık üzerinde eğlence, Fausto Zonaro
🔸 Zonaro'nun resimleri, İstanbul'un ruhunu yansıtacak kadar renkli ve çeşitliydi. Haliç üzerinden yükselen minareler, Göksu'da piknik yapan aileler, Mekke'ye doğru yola çıkan Surre Alayları ile payitahtın eski ihtişamlı ve canlı günlerini yansıtır.
🔸 Fausto Zonaro aynı zamanda Sultan Abdülhamid'in portresini yapan tek ressamdır.
🔸 Hükümdarlığının son senesinde ressam bu isteğini bir mektupla dile getirmiş Sultan ikna olunca da Abdülhamid'in portresini yapan tek ressam olarak da tarihe geçti.
(x) Doğu'nun gizemine kapılan 5 ressam