Arama

Ayasofya Camii'nin çağları aşan hat levha ve kitabeleri

On beş asırdır ayakta duran fethin sembolü Ayasofya, manevi değeriyle yalnızca topraklarımızın değil insanlığın da en önemli hazinelerinden biridir. Bilhassa Fetih'ten sonra Osmanlı'nın katkılarıyla imar edilip geliştirilen bu ulu mabed, bünyesinde barındırdığı pek çok hat levhaları ve kitabeleriyle tarihin en gözde mimari eserleri arasında yer almaktadır. Kazasker Mustafa İzzet Efendi'nin Ayasofya için nakşettiği kubbedeki Nur Suresi'nden bir bölüm ile sekiz adet ismi ihtiva eden muhteşem levhalar, bugün dahi "dünyanın en büyük yazıları" olma özelliğini koruyor. Peki, hangi hattat Sultanlar Ayasofya'yı levhalarıyla süsledi? Ayasofya'daki bu muazzam hat tabloları, Cumhuriyet devrinde neden kaldırıldı? İşte tüm detaylarıyla Ayasofya Camii'nin çağları aşan hat levha ve kitabeleri...

  • 5
  • 20
AYASOFYA CAMİİ KUBBESİ
AYASOFYA CAMİİ KUBBESİ

◼ Kazasker Mustafa İzzet Efendi'yi hat sanatında ölümsüz kılan Ayasofya Cami-i Şerifi'ni süsleyen kubbedeki Nur Ayeti'nden bir bölüm ile sekiz adet ismi ihtiva eden muhteşem levhalardı.

◼ Kazasker Mustafa İzzet Efendi tarafından yazılan Ayasofya Camii kubbesinde Nur Suresi 35. ayetin bir kısmı yer alıyordu. Hat, celi sülüs olarak yazılmıştı. Bu görkemli kubbede yer alan ayetin meali ise şöyleydi:

"Allah göklerin ve yerin Nur'udur. O'nun nuru, içinde ışık bulunan bir kandil yuvasına benzer. O ışık bir cam içindedir, cam ise sanki inci gibi parlayan bir yıldızdır; bu, ne yalnız doğuda ne de yalnız batıda bulunan bereketli zeytin ağacından yakılır."

  • 6
  • 20
AYASOFYA'NIN CAMİİ TAKIMI
AYASOFYA’NIN CAMİİ TAKIMI

Kazasker Mustafa İzzet Efendi'nin şaheseri yalnızca kubbedeki yazı değildi. Mustafa İzzet Efendi'ye ait, Ayasofya'nın ana mekanına asılmış "cami takımı" (Allah, Muhammed, Ebubekir, Ömer, Osman, Ali, Hasan Hüseyin) adı verilen levhalar, görkemleriyle dünyanın en büyük hüsn-i hat yazılarıydı. Büyük hatların çapı yaklaşık sekiz metre civarındaydı.

◼ Bu levhalar hat sanatının ihtişam ve azametini yansıtan gerçek birer âbideydi. Levhaların büyüklüğü yazının estetiğinden herhangi bir şey de kaybettirmemişti.

Ayasofya hattatı Kadıasker Mustafa İzzet Efendi

  • 7
  • 20
MUSTAFA İZZET EFENDİ'NİN İMZASI
MUSTAFA İZZET EFENDİ’NİN İMZASI

Mustafa İzzet Efendi'nin Hüseyin (ra) levhasına attığı damla formundaki istifli imza, estetik açısından aynı görkeme sahipti. İmzada şu ibare yer alıyordu:

"Ketebehu es-seyyid el-Hâc Mustafa İzzet İmâmu's-sânî li emîri'l-mü'minîn Abdülmecîd han. 1265."

◼ Anlamı ise "Müminlerin emiri Abdülmecid Han'ın ikinci imamı Seyyid Hacı Mustafa İzzet bunu yazdı"dır.

  • 8
  • 20
MUSTAFA İZZET'İN YAPTIĞI SEKİZ KÜÇÜK LEVHA
MUSTAFA İZZET’İN YAPTIĞI SEKİZ KÜÇÜK LEVHA

◼ Ayrıca Mihrab penceresinin kenarlarında Kazasker Mustafa İzzet Efendi'ye ait sekiz küçük levha da bulunmaktaydı. Câmii içerisinde mihrap duvarında pencere aralıklarına iki sıra halinde asılmış olan bu levhaların zeminleri büyük levhalarınki ile aynı olup, koyu yeşil tuval üzerine zerendud ile yapılmışlardı.

Mimar Sinan ve Ayasofya minareleri

  • 9
  • 20
1935'TE AYASOFYA'NIN LEVHALARI KALDIRILDI
1935’TE AYASOFYA’NIN LEVHALARI KALDIRILDI

◼ Kazasker Mustafa İzzet Efendi tarafından yapılan muhteşem levhalar, 1848 yılından 1935'e kadar yerlerinde kalmıştı. 1935'te ise ne yazık ki yuvalarından koparılarak bir müddet kaderlerine terk edildi.

◼ Ulu mabedin ulu levhaları, kapıdan sığmadığı için; indirildikleri yerde duvara dayalı bir şekilde yıllarca bekledi, 1949 yılında levhalara gösterilen hürmetsizlik son buldu ve yerlerine asıldı…

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN