En geniş sanatsal faaliyet: Bienal
En geniş sanatsal faaliyetlerden biri olan bienaller, 19. asırdan günümüze kadar varlıklarını sürdürmekte. Çağdaş sanatların sergilendiği uluslararası bienaller arasında İstanbul Bienali de oldukça önem arz ediyor. Kentler, bienaller aracılığıyla kültürel kodlarını görkemli bir biçimde dünyaya sunuyor. Peki, bienal nedir? Bienal 2019'da hangi sergi çok rağbet görmüştür?
Giriş Tarihi: 04.07.2020
17:08
Güncelleme Tarihi: 04.07.2020
18:37
Görsel ve işitsel sanatların yoğun olarak kullanıldığı bu tarz organizasyonlar, genç sanatçıların da kendilerini göstermeleri açısından çok elverişlidir. Çünkü bienaller hem genç sanatçıların, hem de tecrübeli ve ünlü birçok sanatçının bir arada bulunduğu sergilerden oluşur.
TÜRKİYE'DEKİ BİENAL ETKİNLİKLERİ
Türkiye'de bienal ortamına geçiş Ankara Uluslararası Asya-Avrupa Sanat Bienalleri ile 1986 – 1992 tarihleri arasında başladı. Türkiye'de bienal etkinliği düzenleme girişimi ilk olarak, Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştirildi.
Etkinlik için aralarında sanatçıların, Bakanlık ve Güzel Sanatlar Müdürlüğü görevlilerinin de bulunduğu bir danışma kurulu oluşturuldu. Bu kurul çağrılacak sanatçıların seçimi konusunda diğer ülkelerin Kültür Bakanlıkları ile iletişim kurarak eser ve sanatçıların belirlenmesinde öncülük yaptı. Devlet Resim ve Heykel Müzesi'nde yapılan bu bienaller, daha sonraları Türkiye'nin ikinci bienal etkinliği olan İstanbul Bienallerine de temel teşkil etti.
İlki 1987 yılında düzenlenen İstanbul Bienali, konunun uzmanlarınca dünyanın organizasyon açısından en büyük ilk on beş bienali arasında gösterilmektedir. İstanbul Bienali, İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı tarafından iki yılda bir düzenlenir. Türkiye sınırları içerisinde düzenlenen en geniş çaplı sergi olma özelliğini taşıyan İstanbul Bienali, birçok sanatçının uluslararası sergilere davet edilmesinde ve uluslararası arenada tanınmasında etkin bir rol oynamaktadır. Sanatçılar için oynadığı bu rolün dışında etkinlik boyunca düzenlenen panel, atölye çalışmaları ve konferanslar sayesinde de eğitici bir rol üstlenir.
İSTANBUL BİENALİ'NİN AMACI
İstanbul Bienali'nin amacı farklı kültürlerden sanatçı ve sanat izleyicileri arasında iletişim kurmanın yanı sıra şehrin değişen dünya üzerindeki konumunun tekrar değerlendirilmesidir. İstanbul Bienali gerek tarihi gerek düzenlendiği yerin konumuyla uluslararası çağdaş sanat bienalleri arasında zamanla önemli bir yere sahip olmuştur.
İSTANBUL BİENALİ KAPSAMINDA GERÇEKLEŞTİRİLEN SERGİLER
Gerçekleşen Bienaller
1. Uluslararası İstanbul Çağdaş Sanat Sergileri (1987) 2. Uluslararası İstanbul Bienali (1989): Geleneksel Mekanlarda Çağdaş Sanat, genel koordinatör: Beral Madra 3. Uluslararası İstanbul Bienali (1992): Kültürel Farklılıklar, yönetmen: Vasıf Kortun 4. Uluslararası İstanbul Bienali (1995): ORIENT / ATION , küratör: Réne Block 5. Uluslararası İstanbul Bienali (1997): Yaşam, Güzellik, Çeviriler/Aktarımlar Ve Diğer Güçlükler Üstüne, küratör: Rosa Martinez 6. Uluslararası İstanbul Bienali (1999): Tutku ve Dalga, küratör: Paolo Colombo 7. Uluslararası İstanbul Bienali (2001): Egokaç, küratör: Yuko Hasegawa 8. Uluslararası İstanbul Bienali (2003): Şiirsel Adalet, küratör: Dan Cameron 9. Uluslararası İstanbul Bienali (2005): İstanbul, küratörler: Vasıf Kortun, Charles Esche 10. Uluslararası İstanbul Bienali (2007): İmkânsız Değil, Üstelik Gerekli: Küresel Savaş Çağında İyimserlik, küratör: Hou Hanru 11. Uluslararası İstanbul Bienali (2009): İnsan Neyle Yaşar?, küratörler: Ivet Ćurlin, Ana Dević, Nataša Ilić ve Sabina Sabolović 12. İstanbul Bienali (2011): İsimsiz (Untitled), küratörler: Adriano Pedrosa, Jens Hoffmann 13. İstanbul Bienali (2013): Anne, ben barbar mıyım? , küratör: Fulya Erdemci 14. İstanbul Bienali (2015): Tuzlu Su: Düşünce Biçimleri Üzerine Bir Teori, küratör: Carolyn Christov-Bakargiev 15. İstanbul Bienali (2017): İyi bir komşu, küratörler: Elmgreen & Dragset 16. İstanbul Bienali (2019): Yedinci Kıta, küratör: Nicolas Bourriaud