Hayatın gerçek yönünü yansıtan ilk sanatçı
17. yüzyıl, barok resim anlayışının gelişim gösterdiği bir dönemdir. Barok üslupla birlikte resimde durgunluk ortadan kalkmış, çizgiler dalgalanıp yumuşamıştır. Bu üslupta, belli yönlerden aydınlatmalar resmin genel ışığına egemen olmuş, genel düzen simetriden kurtulmuş, 16. yüzyıl sonlarında gelişmeye başlayan gerçekçi anlayış barok anlayışla birleşmiştir. Barok resim anlayışını benimseyen en önemli ressamlardan biri Diego Velazquez'dir.
Giriş Tarihi: 08.06.2018
19:03
Güncelleme Tarihi: 08.06.2018
19:07
19 Eylül 1629 'da Cenova 'ya giden Velazquez, birkaç yıl süre ile İtalya'nın önemli sanat merkezlerini dolaştı ve 1631 yılının Ocak ayında Napoli 'ye gitti. Bir yıl kadar da Roma 'da kaldıktan sonra memleketine döndü. İtalya'da geçirdiği günlerde İtalyan resim sanatından çok şeyler öğrendi. Bu arada Tiziano 'nun yapıtlarından etkilendi.
Yirmi yıl sonra IV Felipe'nin nişanlısı Avusturya Arşidüşesi Marianne 'yi almakla görevlendirilen heyetle birlikte Trentoya gönderilen Velazquez, 1649 Eylülünden 1651 Haziranına kadar geçen süreyi Kral koleksiyonları için tablolar satın alarak İtalya'da geçirdi. Bu arada Roma'da geçen, seferkinden daha fazla kalmak imkânını bulduğu gibi San Luca Akademisi 'nde bir yıl kadar öğretim üyeliği de yaptı.
Aynı zamanda İtalyan sanatı hakkında kapsamlı araştırma yapmıştı. Roma 'dayken yaptığı birçok portreyle kendi yeteneğini sergileme fırsatı da bulmuştu. Atölyesindeki çırağı Juan de Pareja 'nın da gösterişli bir portresini yapmıştı. Roma'da gerçekleştirdiği birçok tablonun arasında en çok dikkat çekeni 1649-1650 'de bitirdiği başyapıtlarından biri olan Papa X. Innocentius portresiydi. Bu arada Velázquez 1650'de Roma Akademisi 'ne kabul edilmişti. 1651 yılında ise Madrid'e döndü. Yeni görevi IV. Felipe'nin ikinci eşi Kraliçe Mariana 'nın portresini yapmaktı.
1640'ların ortalarından beri yürüttüğü mimari danışmanlık görevinden dolayı 1652 'de başmabeyinciliğe atanmıştı. 1656'da ise sayısız biçimde yeniden ele alınıp yorumlanan sanat tarihinin en muammalı tablolarından birini, en büyük başyapıtını "Nedimeler (Las Meninas) " i yaptı.
YAPITLARININ ÇOĞUNDA İNSAN SEVGİSİ GÖRÜLMEKTEDİR
İspanya'ya dönünce 1652'de kendisine Apodentador Mayor ünvanı verildi. Bu ünvanla birlikte kendisine ve ailesine Saray'ın bir bölümünde ikamet etme izni de veriliyordu. Bu devrede Velazquez, eserlerinin tümünü tam bir tarafsızlık içinde vermeyi başardı. Resim sanatına yeni duygular getiren sanatçının yapıtlarının çoğunda insan sevgisi görülmektedir.