Hayatın gerçek yönünü yansıtan ilk sanatçı
17. yüzyıl, barok resim anlayışının gelişim gösterdiği bir dönemdir. Barok üslupla birlikte resimde durgunluk ortadan kalkmış, çizgiler dalgalanıp yumuşamıştır. Bu üslupta, belli yönlerden aydınlatmalar resmin genel ışığına egemen olmuş, genel düzen simetriden kurtulmuş, 16. yüzyıl sonlarında gelişmeye başlayan gerçekçi anlayış barok anlayışla birleşmiştir. Barok resim anlayışını benimseyen en önemli ressamlardan biri Diego Velazquez'dir.
Giriş Tarihi: 08.06.2018
19:03
Güncelleme Tarihi: 08.06.2018
19:07
Aynı zamanda İtalyan sanatı hakkında kapsamlı araştırma yapmıştı. Roma 'dayken yaptığı birçok portreyle kendi yeteneğini sergileme fırsatı da bulmuştu. Atölyesindeki çırağı Juan de Pareja 'nın da gösterişli bir portresini yapmıştı. Roma'da gerçekleştirdiği birçok tablonun arasında en çok dikkat çekeni 1649-1650 'de bitirdiği başyapıtlarından biri olan Papa X. Innocentius portresiydi. Bu arada Velázquez 1650'de Roma Akademisi 'ne kabul edilmişti. 1651 yılında ise Madrid'e döndü. Yeni görevi IV. Felipe'nin ikinci eşi Kraliçe Mariana 'nın portresini yapmaktı.
1640'ların ortalarından beri yürüttüğü mimari danışmanlık görevinden dolayı 1652 'de başmabeyinciliğe atanmıştı. 1656'da ise sayısız biçimde yeniden ele alınıp yorumlanan sanat tarihinin en muammalı tablolarından birini, en büyük başyapıtını "Nedimeler (Las Meninas) " i yaptı.
YAPITLARININ ÇOĞUNDA İNSAN SEVGİSİ GÖRÜLMEKTEDİR
İspanya'ya dönünce 1652'de kendisine Apodentador Mayor ünvanı verildi. Bu ünvanla birlikte kendisine ve ailesine Saray'ın bir bölümünde ikamet etme izni de veriliyordu. Bu devrede Velazquez, eserlerinin tümünü tam bir tarafsızlık içinde vermeyi başardı. Resim sanatına yeni duygular getiren sanatçının yapıtlarının çoğunda insan sevgisi görülmektedir.
1657 yılında tekrar İtalya'ya gitmek isteyen Velazquez'i kral yollamadı. Velazquez, artık başarının ve şöhretin doruğuna erişmişti. Sanatçı, bu arada sanatı ile birlikte bazı saray memuriyetlerini de beraber yürütüyordu. Aynı yıllarda Alkazar Sarayı ile bazı Kraliyet binalarını restore etti. 28 Kasım 1659 'da Santiago nişanının en büyük rütbesini aldı. Velazquez böylece asalet ünvanına da sahip olmuş bulunuyordu.
Bu rütbe ve ünvan büyük sanatçı Velazquez'in elde ettiği başarılarının en büyüğü fakat sonuncusu oldu. 6 Ağustos 1660'da Madrit'te hayata gözlerini yumdu.
HAYATIN GERÇEK YÖNÜNÜ YANSITAN İLK SANATÇI
Velázquez'in Sevilla'da 1617'den 1622'ye kadar yaptığı tarihli ve imzalı yirmiye yakın ilk dönem eserlerinden dokuzu bodegón tarzındadır. İleride yapacağı tüm resimler tarihsiz ve imzasız olmuştur. 17. yüzyıl başlarında doğrudan ve ayrıntılı betimlemelerle Avrupalı özellikle İspanyol ressamları etkileyen bodegón akımı İtalyan ressam Caravaggio eserleriyle doğmuştu.
Velazquez, boya ve resim sanatını kiliseden çıkararak, hayatın gerçek yönünü canlandıran ilk sanatçılardan biridir. Görüşü ve canlandırışıyla milli olan Velazquez, dünyanın büyük ressamlarından biridir. Eserlerinin çoğu bugün Madrid'deki Prado Müzesi 'ndedir.