Zonaro’yu Abdülhamid’in ‘saray ressamı’ yapan tablosu
Osmanlı topraklarında köklü değişimlerin yaşandığı, kültür ve sanatın oldukça önem kazandığı bir dönemde İstanbul'a gelmişti ressam Fausto Zonaro. Resmettiği bir tablo dönemin sultanı Abdülhamid'e sunulmuş; kısa sürede "saray ressamı" unvanı almış ve bu görevi tam 14 yıl boyunca sürdürmüştü. Sultan Abdülhamid'in portresini yapan tek ressam olan Zonaro'nun bir duvar ustası olarak başlayan yaşam öyküsünü ve ünlü tablolarını sizlerle buluşturuyoruz.
Giriş Tarihi: 07.03.2019
16:14
Güncelleme Tarihi: 27.12.2021
18:56
ABDÜLHAMİD’İN PORTRESİNİ YAPAN TEK RESSAM
Fausto Zonaro, Abdülhamid'in hükümdarlığının son yılında portresini yapmak istemiş; bu isteğini Sultan'a bir mektupla bunu bildirmişti.
Nihayetinde Sultan Abdülhamid'i ikna etmeyi başaran Zonaro, Abdülhamid'in portresini yapan tek ressam olarak da tarihe geçmişti.
Abdülhamid döneminde 14 yıl saray ressamlığı olarak görev yapan Zonaro, Abdülhamid'in tahttan indirilmesiyle görevden alındı.
Fausto Zonaro tarafından resmedilen Abdülhamid portresi.
ÇAĞININ AKIMLARINI KENDİNE ÖZGÜ ÜSLUP İLE SENTEZLEDİ
Fausto Zonaro İstanbul'a gelmesinin ardından izlenimci üsluba büyük bir ilgiyle yaklaştı.
Kendi karakterinde mevcut olan doğallığı, sıcaklığı sergileyebileceği en uygun akımlardan bir olan bu üslupla İstanbul manzaralarına o güne dek hiç bakılmamış bir içtenlik ve çok renklilikle baktı.
Fausto Zonaro tarafından resmedilen Boğaz'da Gemiler tablosu.
İSTANBUL ONUN ÜSLUBUNUN ŞEKİLLENDİĞİ YERDİ
Fausto Zonaro ilk çıkışını yaptığı 1883 yılından ölümüne değin ışık, renk ve üslup arayışını sürdürerek çağının akımlarına sırt çevirmeden kendine özgü bir üslup oluşturmasını bildi. İstanbul'a gelmeden önceki yıllarda resimlerinde önceleri hareketli bir gerçekçilik hâkimdi. Seçtiği konular romantik, kullandığı üslup klasik tarzdaydı.
Sanatçı Paris'e gitmeden önce empresyonizmi tanıdı ve empresyonist üslupta denemeler yaptı. Fakat hiçbir zaman bir üsluba bağlı kalmadı; empresyonizmi tanıdıktan sonra da realizmi tuvallerinde sergiledi.
Fausto Zonaro tarafından resmedilen Haliç'ten Görünüm tablosu.
İMPARATORLARA YARAŞIR BİR İHTİŞAMIN SON ÇAĞI
Fausto Zonaro'nun İstanbul'da yaşadığı 20 yıl boyunca seçtiği konular o dönemde kentin kozmopolit nüfus yapısı kadar renkli ve çeşitliydi.
Haliç üzerinden yükselen minareler, Boğaziçi'nin üzerinde parlayan ay, Göksu'da piknik yapan aileler, Yıldız Sarayı'ndan Mekke'ye doğru yola çıkan Sürre Alayı, kentin bir yakasından diğerine gitmek isteyen hanımlara yardım eden kayıkçılar, selviler, gemi direkleri, bacalar, yelkenli gemiler, peçeler ve her yerde göze çarpan kırmızı renkli fes, imparatorlara yaraşır bir ihtişamın son çağında İstanbul'un canlı, karşı konulamaz romantik resimlerinde Zonaro tarafından bir araya toplanmıştı.
Fausto Zonaro tarafından resmedilen Yıldız Yolu tablosu.
İSTANBUL RESİMLERİ PEK ÇOK KEZ SERGİLENDİ
Oryantalist bir tutumla ve izlenimci bir üslupta yaptığı İstanbul resimleri pek çok kez sergilendi.
İstanbul'da düzenlenen Birinci ve İkinci İstanbul Salonu sergilerine ve 1907 yılında Sultan II. Abdülhamid'in tahta çıkışının 31'inci yıldönümü nedeniyle düzenlenen sergiye katıldı.
Fausto Zonaro tarafından resmedilen tekneye binen kadınlar.