Osmanlı saraylarında konser veren Avrupalı müzisyenler
Sultan Abdülmecid'in Wagner'in tiyatro binası için 70 bin Euro değerinde bağışta bulunduğunu biliyor muydunuz? Osmanlı'da sultanlar, sarayda pek çok yerli ve yabancı sanatkarı himaye eder, onların çalışmalarını desteklerdi. Birçok Avrupalı bestekâr da padişahların özel misafirleri olarak İstanbul'da konser vermişti. İşte sizler için Osmanlı saraylarında konser veren Avrupalı müzisyenleri derledik.
Giriş Tarihi: 22.05.2019
15:02
Güncelleme Tarihi: 22.05.2019
15:12
İstanbul ziyaretinin ardından De Meyer, Türk yerel ezgilerini doğaçlayarak Türk Savaş Marşı, Türk Milli Marşı, Doğu fantezisi, Saray Dansı adlı eserler bestelenmiştir.
De Meyer'in Türk marşı olarak piyano için bestelediği ve daha sonra ismini Marche Marocaine olarak değiştirdiği bu marşın orkestrasyonunu bu konuda yaptığı yeniliklerle bilinen ünlü besteci Hector Berlioz gerçekleştirmiş ve De Meyer'i 16 Şubat 1845'te piyano partisini çalmak üzere Paris'teki Cirque Olympique'e davet etmişti.
De Meyer gibi dünya çapında önemli bir bestecinin Osmanlı'ya konser verilmek üzere davet edilmesinden dünyadaki Batı müziği gelişmelerinin Osmanlı imparatorluğunca da takip edildiğini gösterir.
SULTAN ABDÜLMECİD’İN ÖZEL MİSAFİRİ
Piyanist- besteci Franz Liszt , İstanbul'a 1847 yazında konser vermek üzere geldi. Takvim-i Vekayi gazetesinin Aralık 1846 tarihli sayısında da sanatçının İstanbul'a geleceği bildirilmişti.
Takvim-i Vekayi'deki bu haberden 6 ay sonra, 8 Haziran 1847'de Liszt İstanbul'a geldi. Dönemin meşhur müzik malzemesi ve piyano üreticisi Alexandre Kommendiger'in Beyoğlu adresinde misafir edildi. Bu ev, 1960'lı yılların sonundaki bir yangında harap olsa da daha sonra geçirdiği restore edildi ve evin girişine Liszt'in 1847'de Abdülmecid'in misafiri olarak binada oturduğunu belirten bir plaket yerleştirildi.
Franz Liszt, İstanbul'da eski Çırağan Sarayı'nda Abdülmecid'in huzurunda, Ahmed Fethi Paşa'nın yalısında ve Pera'da Rus elçiliğinde ve diğer elçiliklerde özel ve halka açık konserler verdi.
SULTAN’DAN BESTEKARA İFTİHAR NİŞANI
Sultan Abdülmecid'le Liszt konser öncesi görüşmüşler ve ünlü besteci Abdülmecid'in İtalyan operasını sevdiğini öğrenince Çırağan Sarayı'ndaki konserinde İtalyan operalarından derlediği üç parafrazını çaldı.
Liszt aynı zamanda Donizetti'nin Mecidiye marşına "Büyük Parafraz"ı besteledi. Parçayı başka ortamlara uyarlayarak düzenleyen Liszt, 14 ve 15 Haziran'da Büyükdere'de yazdığı bu eseri padişaha iletmesi için Avusturya elçisine vermişti. Sultan'a takdim edilen eser, padişah "İftihar nişanı" ve 12.500 kuruş değerinde üzeri değerli taşlarla bezenmiş bir kutu ile ödüllendirildi.
SULTAN ABDÜLAZİZ’İN ÖRNEK GÖSTERİLEN YARDIMI
Liszt İstanbul'da sadece beş hafta kalsa da bu tarihten sonra da Osmanlı ile ilişkilerini sürdürmeye devam etti. Hatta Liszt'in Francesco Della Sudda Bey isimli bir Osmanlı öğrencisi oldu. Bir diğer ilişkisi ise Sultan Abdülaziz'in Liszt'in damadı Richard Wagner'in Bayreuth'daki tiyatrosunda yaptığı bağışıydı. Liszt bu bağışı, Avrupa krallarına örnek göstererek övmüştü.
Korsikalı korno sanatçısı Eugene Leon Vivier Paris'te ve İtalya'da eğitim görmüş, III. Napolyon'un favori sanatçısı olarak sarayda görev yapmıştı. Fransa'nın en çok saygı duyulan korno sanatçısı olan Vivier, Osmanlı'ya konser vermek için 1852'de gelmişti. Sarayda yalnızca konser veren sanatçının, Avrupa konser turunun dönüşünde 1855 gazetelerde İstanbul'a tekrar gideceği yönünde haberler de çıkmıştı.