Nuri Bilge ve Abbas Kiyarüstemi sinemasında benzerlikler
Nuri Bilge ve Abbas Kiyarüstemi sinemasında, oyuncu yönetimi, oyuncu seçimi ve senaryo yazımı konusunda birden çok benzerliklerin olduğunu biliyor muydunuz? Kiyarüstemi'nin sinemasından birçok sanatçı etkilenmiş, onun yolundan giden eserler üretmiştir. Bir Zamanlar Anadolu'da, Mayıs Sıkıntısı gibi filmlerin yönetmeni Nuri Bilge Ceylan da bu etkinin farkında olanlardan… Sizler için Nuri Bilge ve Kiyarüstemi sinemasındaki benzerlikleri derledik.
Giriş Tarihi: 29.03.2019
16:42
Güncelleme Tarihi: 12.06.2023
16:19
Motosiklette iki adam, ikisi de sinema aşığı, İran'da yokluk, yetenekli ve belgeselci yönetmen, çatlak bir camın arkasındaki kamera, sessiz bir yolculuk… Nema-ye Nazdik , yani Yakın Plan, dünya sinemasında işgal ettiği yerin yanı sıra, Abbas Kiyarüstemi'yi dünyaya tanıtan film olarak bilinir. (Kiyarüstemi "Yakın Plan" için, gözbebeğim der.) Çatlak bir camın arkasındaki kamera, Nuri Bilge'nin Kış Uykusu'nun kadrajına da girmiştir. Kırık bir camdan, yanılsamış bir dışarının gerçekliğine bakarız.
Nitekim Nuri Bilge sadece Kiarostami'den etkilenmemiştir. Anton Çehov'un da Nuri Bilge üzerinde büyük bir etkisi olduğunu biliriz. İkinci uzun metraj çalışması olan "Mayıs Sıkıntısı ", Çehov'a adandığını belirleyen bir ibare ile kapanır . Nuri Bilge Ceylan bunu kendi sözleriyle şu şekilde ifade eder: "İster film yaparken ister normal yaşantımı sürdürürken Çehov'un dünyasının her zaman güven verici, ılık bir yorgan gibi üzerimi örttüğünü ve beni ısıttığını hissetmişimdir."
Başta Ozu, Bresson, Tarkovski gibi yönetmenlerin çalışmalarını takip eden Ceylan , iyi bir sinema izleyicisi olduğunu filmleriyle de kanıtlar. İlk ödüllü kısa metrajı "Koza ", Tarkovski atmosferi taşıyan bir filmdir.
Takip ettiği yönetmenlerin aura yaratmaktaki başarıları, oyuncu ve mekân kullanımları, ağırlıkla minimalist yaklaşımları Nuri Bilge Ceylan sinemasında harmanlanmıştır. İlk uzun metrajı "Kasaba"dan başlayarak, kendi aurasını yaratmayı başarmıştır. Tarkovski ve Bresson'u ayrı tutacak olursak Ceylan'ın etkilendiği sinemacıların Doğu kültürüne dâhil olduklarını belirleyebiliriz. Özellikle Zen düşüncesinden beslenen bir sinema dili ve dünya görüşü olan Japon yönetmen Yasujiro Ozu bu etkilenme sürecinde ön plana çıkıyor ve özel bir yer kazanıyor.
Derlenen kaynaklar: Nuri Bilge Ceylan ve Abbas Kiyarüstemi gibi iki büyük yönetmenin sinemasının benzerliği üzerine bir mukayese, Abdullah Korkut / Filmloverss, Nuri Bilge Ceylan ve Abbas Kiyarüstemi Sinemasındaki Benzerlikler / SineFilozofi Dergisi, Varlığın İçkinliğinden Türeyen Hayat Fikri: Abbas Kiarostami, Nuri Bilge Ceylan, Zeki Demirkubuz Sinemalarına Bakış, Serdar Gezer .