Sinemanın temel kavramları 🎬
Sinema kültürü, birden fazla sanat disiplininin içinde kendine yer bulmuş bir iletişim aracı olarak karşımıza çıkar. Bu iletişim aracını doğru algılamak, sinematografik unsurları profesyonel şekilde kullanmak bu alanda ilerlemenin önemli unsurudur. Bunun da önceliği, sinemaya yönelik kavramların doğru bilinmesinden geçer. İşte sinema alanında çalışan öğrenciler, eğitimciler ve sinemayla ilgilenenlerin bilmesi gereken temel kavramlar...
Giriş Tarihi: 07.09.2019
15:44
Güncelleme Tarihi: 07.09.2019
17:42
Kısacası açıklamak gerekirse "Bir sahnede bir silah varsa mutlaka patlamalıdır." kuralı olarak da bilinen, kendini tekerrür eden sahnelerin varoluş kuralıdır. Ünlü Rus yazar Anton Çehov, "İlk bölümde duvarda asılı bir tüfek olduğunu söylüyorsanız, ikinci ya da üçüncü bölümde o tüfek patlamalıdır. Eğer patlamayacaksa o tüfek orada asılı olmamalıdır." der. "Çehov'un Silah"ı olarak isimlendirilen bu kural, sinema anlatıları için de geçerlidir. Bu prensibi daha da genelleştirecek olursak, eğer bir yönetmen filminde bir şey göstermeyi ya da söylemeyi seçtiyse, bu bir amaca hizmet etmelidir. Örneğin: Masada silah varsa mutlaka kullanılır. Oyuncunun elinde silah varsa mutlaka ateş edilir. Duvarda tüfek varsa mutlaka patlar. Eğer havuzda bir gariplik varsa, havuzda mutlaka garip bir olay olmuştur.
Bir sinema filmi için gerekli olan görüntülerin kaydedilmesi esnasında ayarlanacak ışıklandırmalar ve seçilecek kameralar için tercih yapma disiplinidir.
Hitchcock sineması dendiğinde akıllara gelen ilk kelimelerden biri olan ve Alfred Hitchcock tarafından popüler hale getirilen bu terim, filmin sahneleri boyunca karşımıza herhangi bir sebepten ötürü çıkan ve karakterler için çok fazla şey ifade eden ancak öneminin izleyici tarafından algılanmasının filmin sonlarına doğru sağlatılan nesne anlamına gelir.
Diyaloglu çekim tekniğidir. Kameranın oyuncunun arka omuz hizasından diğer oyuncuyu kadrajın büyük bölümüne alarak yapılan çekim tekniğidir. Sinema veya fotoğraf sanatında kullanılan "Amors " teriminin anlamı ise şudur: Bir kişinin veya bir objenin, kişinin ya da cismin görüntülenmesi esnasında, o objenin, kişinin ya da cismin bakış/görüş noktasındaki bir obje, kişi ya da cismin yardımıyla konunun desteklenmesidir.
Vertigo efekti, konunun merkezini kadrajın içerisinde tutarken, konunun önü, arkası ve yanındaki nesneleri hızlı bir odak değişimi sebebiyle değişime uğratmasıdır. Vertigo efekti ilk defa, ünlü yönetmen Alfred Hitchcock'un Vertigo filminde; gerilimli sahnelerin gücünü arttırmak ve atmosferi desteklemek amacıyla 1958 yılında kullanılmıştır. İlk kullanıldığı filmin adını taşıyan bu efekt (Hitchcock Zoom'u da denmektedir), 1958 yılından bu yana bir çok ünlü yönetmen tarafından kullanılmıştır.