Arama

İstanbul'daki Mimar Sinan camileri

Osmanlı'ya özgü mimari kimlik oluşturan Mimar Sinan, gelenekleri yadsımayan bir yenilikçi, dahice sentezler üreten bir mimardı. Sinan, Osmanlı mimarisinin klasik çağını kurup imparatorluğa özgü bir mimari kimlik oluşturdu. Sadece yaşadığı dönemi değiştirmekle kalmayıp vizyonu ve dehasıyla çağlar ötesine ulaştı. Bütün dünyanın ustalığını kabul ettiği Mimar Sinan'ın, İstanbul'u süslediği camilerini sizleri için derledik.

  • 12
  • 16

Camiye iki yandan merdivenle çıkılır. Planı dikdörtgendir, merkezi kubbe kemerlerle dört fil ayağına ve sütunlara oturur. Son cemaat yeri altı sütunlu ve beş kubbelidir.

Önüne sonradan kemerler, sütunlar ve ahşap çatılı, saçaklı bir kısım eklendi. Rüstem Paşa Camii'nin kubbe eteklerine kadar her tarafı çinilerle kaplıdır. Özellikle lale motifli çiniler, Osmanlı çini sanatının en başarılı örneklerinden sayılır.

Bunlardan daha iyi korunmuş durumda olan soldaki pano, lacivert zemin üzerine stilize edilmiş natüralist bir üslupla düzenlenmiş "doğa yorumu" ile klasik dönem çini süsleme sanatının en güzel örnekleri arasındadır.

  • 13
  • 16
HAS ODABAŞI CAMİİ
HAS ODABAŞI CAMİİ

Has Odabaşı Behruz Ağa Camii, bir Mimar Sinan yapımı bir camidir. Etrafındaki yerleşim bölgesi de Odabaşı semti olarak adlandırılır. Çapa'ya çıkan Başvekil caddesi ile Mevlanakapı caddesi ve Ahmet Vefik Paşa caddeleri kavşağındaki Odabaşı semtindedir.

Mevlanakapı caddesindeki ana kapısından avluya girildiğinde Has Odabaşı Behruz Ağa'nın mezarı soldadır. Sağda şadırvan, tuvalet, imam odaları vardır. İkinci avlu kapısı kıble yönündeki caddededir.

  • 14
  • 16

Mimarisi

Behruz Ağa camii ahşap ve tek minarelidir. Çatısı kırma çatıdır. Dikdörtgen planlıdır ve tahta kapıdan girdikten sonraki sağlı sollu yüksek platform son cemaat yeri olarak cami içindedir. İkinci kapıdan sahına girilir.

Tarihi

Kanuni Sultan Süleyman'ın *odabaşısı Behruz Ağa tarafından 1562 tarihinde *sıbyan mektebi çeşmesi ve günümüze ulaşmayan hamamıyla birlikte inşa ettirilmiştir. Mimar Sinan eseri olan Camii 1782 yılında yanmış, 1836'da II.Mahmud tarafından tamir ettirilmiştir. 1983 yılında geniş bir tadilat çalışmasından sonra son şeklini almıştır.

Odabaşı: Yeniçeri örgütünde, görevi alaylarda selam törenlerini düzenlemek olan subay.

Sıbyan mektebi: Sıbyan mektebi, Osmanlı'da ilköğretim kurumlarına verilen genel ad.

Osmanlı'da eğitim terimleri

  • 15
  • 16
GAZİ AHMET PAŞA CAMİİ
GAZİ AHMET PAŞA CAMİİ

Gazi Ahmet Paşa Camii İstanbul'un Topkapı semtinde Fatma Sultan mahallesinde bir camidir. Caminin banisi Kara Ahmed Paşa, Yavuz Selim'in damadıdır. 1555'te idam edilmiş; ölümünden az önce yapımı başlayan caminin tamamlandığını görmemiştir. Türbesi caminin 50 metre batısında müstakil bir yapıdır.

Gazi Ahmet Paşa Camii'nin ana kubbesi 6 fil ayağı üzerindeki kemerlere yaslanır ve 4 yarım kubbeyle çevrilidir. Kasnak pencereleri ile caminin iç avlusundan giriş kapısının iki yanındaki dev pencereler ilginçtir. 2 dış avlu kapısı, 2 iç avlu kapısı, 3 cami giriş kapısı vardır. Caddedeki avlu giriş kapısında bir zincir vardır ve bu kapıdan girişteki avlunun sağı hazireye ve musalla taşlarına, solu ağaçlıklı bir bahçeye bakar. Sağdaki patika doğu kapısına gider. Soldaki patikadan ise iç avlu kapısına gidilir. Minare caminin sağında bitişiktir ve sanatlıdır, üzerinde yıldız işaretleri vardır.

  • 16
  • 16

İç avlu dört çimenlik sekiye ayrılmıştır. Kıbleye göre batı kapısı merdivenlidir. Ortasında Hacı Ahmet hayratı büyük taş ve mermer şadırvan bulunur. Ahşap çatılı ve çokgen şadırvanın muslukları eski bakır sanatı işidir. *Revaklı avlunun üç tarafında medrese odaları bulunmaktadır. Bu medreseler üç tarafta, 22 sütunlu kubbeli bölüm oluşturur. Son cemaat yeri ise caminin kıble kapısına göre 25 santimlik bir platformdadır. Kıble kapısı üzerinde bir besmele hattı vardır. Doğu ve Batı giriş kapıları sundurmalıdır.

*Revak: Revak, sırtı bağlı bulunduğu binaya dayalı, ön cephesi açık, üstü örtülü ve örtüsü sütunlarla ya da payelerle taşınan mekana verilen ad.

Caminin sahınında mihrap, kürsü, minber tarafı 10 santimetre yüksekçedir. Üstleri özel renkli ve hat çinili pencereler ve yazılarla çevrilidir. Kıble kapısından girildikten sonra sağ ve soldaki merdivenlerden kadınlar mahfiline çıkılır. Müezzin mahfili tavanı nadir bir sanat eseridir. Caminin dış avlusunun 50 metre yanında Gazi Ahmet Paşa türbesi yer alır.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN