Arama

Osmanlı çini sanatının temellerini atan 3 çini ustası

Fatih Sultan Mehmet'in İstanbul'u fethettikten sonra bir nakışhanenin kurulmasına öncülük ettiğini biliyor musunuz? Peki ya, Osmanlı çini sanatının temellerini atan üç çini ustasının kimler olduğunu ve bu üç ismin üsluplarının neden tarihe geçtiğini? Veya dünyadaki hangi üslubu Osmanlı çinilerine nakşettiklerini?

  • 11
  • 14
‘SAZ ÜSLUBU’ ONUN ESERİYDİ
‘SAZ ÜSLUBU’ ONUN ESERİYDİ

🔸1520 tarihinden itibaren "saz üslubu" adını alacak olan üslubun belirtileri yavaş yavaş görülmeye başladı. İlk defa kobalt mavisinin yanına firuze renk girdi.

🔸Şahkulu 1526 yılında sernakkaşan görevine getirildi ve bu görevi öldüğü tarih olan 1556 yılına kadar sürdürdü.

🔸 Şahkulu 1540'lı yıllardan sonra İran sanatında öğrendiği hançer biçimli testere dişli yapraklar, dolgun palmetler ve rozet motifleri kullanarak saz üslubu denen çok dekoratif bir üslubu Osmanlı sanatına kazandırdı.

  • 12
  • 14
NAKKAŞLAR EN ÖNEMLİ ESERLERİ PADİŞAHA HEDİYE EDERLERDİ
NAKKAŞLAR EN ÖNEMLİ ESERLERİ PADİŞAHA HEDİYE EDERLERDİ

🔸 Kanuni Sultan Süleyman'ın oğlu Şehzade Mehmed için Mimar Sinan tarafından 1543-1544 tarihinde yapılan türbedeki kalem işleri ve çinilerde bu üslup kullanıldı. İlki Fatih devrinde kurulan Nakışhane'nin bir geleneği vardı.

🔸 Nakkaşlar yaptıkları en önemli eserleri padişaha hediye ederlerdi. Şahkulu'nun Kanuni Sultan Süleyman'a biri büyük, altısı küçük yedi tabak hediye ettiği bilinir.

  • 13
  • 14
‘DÖRT ÇİÇEK’ ÜSLUBUNU GELİŞTİREN KARAMEMİ
‘DÖRT ÇİÇEK’ ÜSLUBUNU GELİŞTİREN KARAMEMİ

🔸 Topkapı Sarayı'ndaki sanatkârlar defterinde adı Mehmed Karamemi olarak geçen Karamemi, Kanuni Sultan Süleyman'ın sarayındaki Nakışhane'nin baş nakkaşıydı ve emrinde 29 kişi çalışırdı. 1565 tarihinde Kanuni Divanı'nı tezhip ve tezyin etmişti.

🔸 Karamemi Şahkulu'nun çırağıydı. Lale, sümbül, gül ve karanfilden esinlenerek "Dört Çiçek" üslubunu geliştirmişti.

  • 14
  • 14
MOTİFİN İRAN YOLUYLA ÇİN’DEN ALINDIĞI BİLİNİR
MOTİFİN İRAN YOLUYLA ÇİN’DEN ALINDIĞI BİLİNİR

🔸 Kendisinden önce çinilerde kullanılan tomurcuk çiçekleri toplayıp, bunları bir çimen demetinden çıkan çiçek açmış dallar olarak yeniden düzenlemiştir. Çiçekler doğal boyutlarıyla çizilerek gerçekçiliğe önem vermiştir.

🔸 Böylesi bir üslup ile Şahkulu'nun İran kökenli daha önceki üslubundan ayrılan bir Anadolu üslubu yaratılmış oluyordu. Karamemi ve çıraklarının ortaya koyduğu diğer bir motif de çiçek açmış bahar ağacıydı. Bu motifin İran yoluyla Çin'den alındığı bilinmektedir.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN