Arama

Senaryo yazım teknikleri

Senaryo yazımı belli bir beceri gerektirmenin yanında öğrenilebilir ve zamanla uzmanlaşılabilir bir alandır. Ancak dikkat edilmesi gereken bazı kurallar, yasaklar ve detaylar bulunur. Lajos Egri'nin "Piyes Yazma Sanatı" kitabı bu noktada pusula niteliği taşır. Yazarların yanı sıra yönetmen, aktör, eleştirmen ve seyircinin de bu detaylara hâkim olması gerekir. Sizin için Lajos Egri'nin kitabından önemli noktaları derledik.

  • 16
  • 23

🖍 "Sanat yapıtında her şey uyumlu bir bütünlük içinde yerini almalıdır."

📃sf. 38

  • 17
  • 23

🖍 "İnsanın üç boyutu vardır: Fizyolojik, sosyolojik, psikolojik. Bu üç boyutu dikkate almadan, insan varlığını tanıyamayız."

📃sf. 42

Bir senaryoda bütün karakterlerin belli başlı özellikleri bulunur. Her nesnenin derinlik, yükseklik ve genişlik olmak üzere üç boyutu vardır. Bunun yanında insanın fizyolojik, sosyolojik, psikolojik boyutları vardır. Bir karakterin nazik ya da cimri olduğunu bilmek yetmeyecektir. Onun neden böyle olduğunu psikolojik ve sosyolojik açıdan değerlendirmek gerekir.

Akira Kurosawa'nın gözünden sinema

  • 18
  • 23

🖍 "Eğer bir insanın eylemini anlamak istersek, dikkatimizi o insanı o eyleme iten itici güce yöneltmeliyiz."

📃sf. 43

Karakteri eyleme iten fizyolojik özelliği olabilir. Örneğin karakter hasta mıdır? İnsanın hasta olması çevresine karşı olan davranışlarını etkiler. Fiziksel kusuru bulunan bir kimse bu durumu umursamazlıkla karşılayabileceği gibi şakaya da vurabilir. Bir başka karakter ise kusurlarından ötürü eziklik duygusu yaşayabilir. Ancak bunu psikolojik ve sosyolojik boyutlardan ayrı düşünemeyiz.

  • 19
  • 23

🖍 "Üç boyuttan birini yok edin; piyesinizin olaylar örüntüsü ne kadar soluk kesici olursa olsun, siz piyesinizden ne kadar çok para kazanmış olursanız olun, gene de piyesiniz yazınsal değerden yoksun kalacaktır."

📃sf. 44

Fizyolojik boyut:

◽ Cinsiyet
◽ Yaş
◽ Kilo ve boy
◽ Saç, göz, cilt rengi
◽ Tavır, hareket ve duruş
◽ Görünüş: Şişman, zayıf, temiz, zarif
◽ Kusurlar: Doğaya aykırı yönler, hastalıklar
◽ Kalıtım

Milli sinemanın öncüsü: Yücel Çakmaklı

  • 20
  • 23

🖍 "Üç boyut, karakterlerin başlıca özelliklerini ortaya çıkarmak amacıyla işbirliği yapmış oluyorlar."

📃sf. 47

Sosyolojik boyut:

◽ Sınıfı: İşçi, yönetici
◽ Uğraş: Yapılan iş, çalışma süresi sendikalılık durumu
◽ Eğitimi: Okuduğu okullar, alınan notlar, sevilen konular, yetenekler
◽ Ev yaşamı: Aile içi ilişkiler, öksüz/yetim, anne-babaya dair bilgiler
◽ Dinsel inanç
◽ Irk, milliyet
◽ Çevre içindeki yeri: Liderlik, kulüplerde önde olma
◽ Siyasal görüş
◽ Hoşlanılan şeyler, meraklar: Kitap, gazete okumak

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN